ספירת פחמימות השיטה לאיזון הסוכרת אחת ולתמיד

 

 

"שוב הסוכר אינו מאוזן. למרות שפעלתי בדיוק לפי הנחיות הרופא אינני מצליחה להגיע לערכי הסוכר הרצויים עבורי והסוכר נע בין ערכים גבוהים לערכים נמוכים".

 

רבים חולי הסוכרת החווים תחושות אלו ומתוסכלים ממצבם. למרות הטיפולים המתקדמים היום בסוכרת, חולים רבים אינם מצליחים להגיע לאיזון והנתונים אף מראים שלמרות ששימוש באינסולין היא אחת השיטות היעילות ביותר לאיזון הסוכרת, רק כ50% מחולי הסוכרת המטופלים באינסולין מגיעים לאיזון אופטימלי בערכי הסוכר.

והשאלה המתבקשת היא מדוע?

 

ובכן, הסיבה לחוסר איזון הסוכר עם שימוש באינסולין טמונה במקרים רבים בחוסר בכלים המתאימים הדרושים לחולה על מנת להצליח וליישם בצורה טובה את הטיפול באינסולין. משימת התאמת כמויות האינסולין המוזרקות לגוף, לכמות המזון הנאכלת בארוחה ולערכי הסוכר הנמדדים לפני הארוחה היא משימה הדורשת כלים ומיומנות נרכשת. זאת ניתן לקבל בקלות רבה באמצעות מספר מפגשים עם דיאטנית המתמחה בתחום הסוכרת כחלק מהטיפול הרב מקצועי המומלץ לסוכרתיים.

דיאטנית המתמחה בתחום הסוכרת יחודה בכך שהיא מכירה לעומק את כמות הפחמימות המצויה במזונות השונים וכמו כן מכירה את סוגי האינסולין השונים הקיימים בשוק .כמו כן בידיה הכלים לחשב יחסים ולנתח יומני אכילה הכולליםגם  ניטורי סוכר.

 

כחלק מהטיפול בסוכרת, ברוב המקרים שבהם ישנו צורך בשימוש באינסולין, יתאים הרופא תכנית טיפולית שבה יהיו מינונים קבועים של אינסולין. אך בפועל כמויות הפחמימות והרכב הארוחה הנאכלת יכולה להשתנות מיום ליום ומארוחה לארוחה. בשיטת המינונים הקבועים אין התייחסות לערכי הסוכר הנמדדים לפני האכילה או לכמויות הנאכלות.

וכך בעצם ללא הדרכת דיאטנית מומחית, במקרים רבים אין התאמה בין הכמות המוזרקת לבין האכילה ובשל זאת נגרמת תנודתיות רבה בערכי הסוכר לאחר האוכל שיכולה להוביל אפילו לערכים גבוהים או נמוכים במיוחד. יש כמובן לזכור שבעבודה עם אינסולין תמיד קיים חשש להיפוגליקמיה –ערכי סוכר נמוכים ויש להיות ערוכים למצב זה בכל עת.

 

ישנם מקרים שבהם יתאים הרופא את מינוני האינסולין על פי רמות הסוכר הנמדדות לפני האכילה וייתן "תיקון" על ערכים גבוהים. לדוגמא אדם המתחיל ארוחה בערכי סוכר של 120 מ"ג לד"ל  ורוצה לאכול 2 פרוסות לחם הרי לא הגיוני שיזריק אותה כמות אינסולין כאשר התחיל ארוחה בערכים של 250 מ"ג לד"ל. אולם גם בשיטה זו, לא נלקחת בחשבון כמות הפחמימה הנאכלת בארוחה.

וכמה יחידות יזריק אדם שרוצה לאכול 4 פרוסות לחם? האם נכון להזריק אותה כמות אינסולין על ארוחה שבה אכל רק 2 פרוסות לחם? התשובה היא לא.

 

כיוון שכולנו יודעים שהרכב הארוחה שלנו ובעיקר כמות הפחמימות משפיעים באופן משמעותי על ערכי הסוכר, פותחה שיטת ספירת הפחמימות המאפשרת לחולי הסוכרת התלויים באינסולין לחשב בצורה מדויקת את כמות האינסולין הנדרשת על מנת לכסות את הארוחה ולאפשר סיום ארוחה בערכים תקינים. שיטה זו גם מאפשרת לחשב באופן מדויק יותר את כמות האינסולין שיש להזריק עבור ה"תיקון" על התחלה של ארוחה בערכים גבוהים מהרצוי.

למי שאינו מעוניין או מסוגל לבצע את החישובים הנ"ל יכול להיעזר בשיטה הפשוטה יותר הנקראת "קיבוע מנות פחמימה" והכוונה לשמירה על כמות מנות פחמימה קבועה בארוחה אשר מאפשרת כיסוי מספק של כמות האינסולין הקצר הניתן באופן קבוע בכל ארוחה. שיטה זו יכולה להתאים גם לאנשים המטופלים באינסולין בסיסי ארוך טווח בלבד או בטיפול בכדורים.

 

כיום בשל התפתחות הטכנולוגיות בייצור תמיסות האינסולין, הוא דומה יותר בתכונותיו לאינסולין הטבעי המופרש בגוף מבעבר.כך השפעתו באה לידי ביטוי בצורה מהירה יותר וכמו כן פנויי מהגוף גם היא מתרחשת כעבור שעות ספורות ועל כן היכולת לעבוד בצורה מדויקת יותר באופן ההזרקה.

 

בעת עבודה בשיטת ספירת הפחמימות יוכל כל מטופל לדעת כמה יחידות אינסולין קצר עליו להזריק עבור כל מנת פחמימה שאכל וכמו כן יוכל באמצעות חישוב פשוט לדעת כמה יחידות עליו לתת על מנת לפצות על ארוחה שהחלה בערכי סוכר גבוהים מהרצוי.

כלומר נוכל למצוא את "יחס אינסולין פחמימה"- כמה יחידות אינסולין קצר יש להזריק עבור כל מנת פחמימה שנאכלת וכמו כן את "פקטור התיקון"- בכמה תוריד את ערכי הסוכר הגבוהים כל יחידת אינסולין קצר.

יחסים אלו משתנים בין אדם לאדם וכמו כן יכולים להשתנות במשך היום באותו אדם. כמות האינסולין הבסיסי (ארוך הטווח) ברוב המקרים לא תשתנה ותישאר קבועה.

מה הקריטריונים המאפשרים שימוש בשיטת ספירת הפחמימות:

 

  • חולה סוכרת התלוי בזריקות אינסולין או במשאבת אינסולין.

  • קיום תכנית טיפולית שנבנתה על ידי רופא המתמחה בתחום של סוכרת (עבודה בשיטת ספירת הפחמימות נעשית במסגרת התכנית הטיפולית וטווחי מינוני האינסולין שקבע הרופא).

  • שימוש בשיטת טיפול באינסולין באזל בולוס- כלומר שילוב של אינסולין ארוך טווח ואינסולין קצר. לדוגמא שימוש בלנטוס +נובוראפיד או לבאמיר+אפידרה.

לא ניתן להשתמש בשיטה זו בחולי המטופלים באינסולין מיקס (תמיסה משולבת של אינסולין ארוך וקצר הניתנת בזריקה יחידה). או בחולים המטופלים באינסולין ארוך טווח בלבד. להם תתאים יותר שיטת "קיבוע מנות פחמימה".

 

  • מוכנות לבצע ניטורי סוכר ביתיים ומיומנות בהזרקות אינסולין.

  • מוכנות ללימוד מהם המזונות המשפיעים על ערכי הסוכר .

  • מוכנות ללימוד כימות מנות פחמימה- כיצד סופרים מנת פחמימה.

  • מוכנות למילוי יומן אכילה מלא של 3 ימים רצופים הכולל מדידות סוכר בצום, לפני ואחרי כל ארוחה וכתיבה מפורטת של הרכב הארוחה.

  • חזרה למעקב דיאטנית ותרגול השיטה.

 

אז איך מתחילים?

 

תחילה יש לקבל תכנית טיפולית הכוללת מספר יחידות אינסולין ארוך טווח המספק הגעה לערכי סוכר תקינים לפני האוכל.

בנוסף טווח יחידות אינסולין קצר טווח שמטרתו לתת כיסוי לארוחה. עבודת ספירת הפחמימות נעשית בטווח יחידות האינסולין שניתן על ידי הרופא המטפל.

 

שלב שני הוא שלב לימוד והיכרות מעמיקה עם המזונות השונים, להכיר היכן מצויות הפחמימות ואילו מזונות משפיעים על ערכי הסוכר.

לאחר מכן יש ללמוד לכמת מנה- לדוגמא: מנת פחמימה שווה לפרוסת לחם או 3 כפות או חצי כוס פחמימה מבושלת כגון אורז, פסטה, קינואה וכדומה. על פי טבלאות או אפליקציות שהומלצו על ידי הדיאטנית.

 

השלב השלישי הוא מילוי יומן אכילה מלא הכולל מדידות סוכר בצום לפני ושעתיים אחרי כל ארוחה במשך 3 ימים עוקבים.

 

שלב רביעי- ניתוח היומן וערכי הסוכר יחד עם דיאטנית והגעה ליחס אינסולין פחמימה ראשוני ופקטור תיקון.

 

שלב חמישי- תרגול החישוב ויישומם בפועל.

 

שלב שישי חזרה לדיאטנית להתאמות ושינויים.

בשיטה זו ישנו חופש גדול לכל סוכרתי לאכול מה שיבחר כל עוד הוא יודע כיצד לכמת את כמות הפחמימות שאכל ולהזריק בהתאמה.

 

לא עוד "אני לא אוכל מזון זה או אחר כיוון שאני לא יודע כמה עלי להזריק לארוחה". אלא ישנו החופש לאכול על פי בחירה ורצון והזרקה בהתאם.

כמובן שעדיין ההמלצה היא לא לצרוך מוצרים מתוקים בצורה מוגזמת כיוון שלעיתים תגובת האינסולין המלאכותי אינה מחקה באופן מושלם את האינסולין הטבעי ויכולה להוביל לעלייה לא רצויה בסוכרים (ובמשקל).  אך מידת הדיוק והאפשרויות הן בלתי מוגבלות בעבודה בשיטה זו. ומאפשרת, וזה החשוב ביותר, גם לחולי הסוכרת התלויים באינסולין לקיים חיים איכותיים וטובים.

אז נסו זאת ולעולם לא תחזרו אחורה.

 

 

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli