על קינמון וסוכרת

 

 

 

האם הוספת קינמון לתזונה עשויה לסייע במאבק בסוכרת? מאמר חדש מרמז כי ייתכן שהתבלין היוקרתי עשוי להוריד את רמות הסוכר בדם.

במחקר, שפורסם בכתב העת Diabetic Medicine, השתתפו 58 נבדקים חולי סוכרת, שנחלקו לשתי קבוצות – הראשונה קיבלה 2 גרם קינמון ביום במשך 12 שבועות, ואילו לשנייה ניתנו כדורי פלצבו. בתום המחקר נמצא שיפור מובהק בחלק ממדדי הסוכרת של קבוצת הקינמון, לעומת קבוצת הפלצבו.

"החוקרים בדקו חולי סוכרת הנחשבים 'בלתי מאוזנים', כלומר – למרות שנטלו תרופות, רמות הסוכר שלהם חרגו מעל הנורמה", מסבירה בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית במכון הסוכרת מכבי השלום.

 

על פי אילו מדדים נבחרו המשתתפים במחקר?

 

"במחקר השתתפו סוכרתיים מסוג 2, מעל גיל 18, שעל פי בדיקת הסוכר לאחר צום, ובדיקת המוגלובין HBA1C, או "המוגלובין מסוכרר" (בדיקה המודדת את רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים שלפני הבדיקה), נחשבו לחולים בלתי מאוזנים שלא הצליחו להפחית את ערכי הסוכר שלהם בדם".

 

מהם ממצאי המחקר?

 

"החוקרים מצאו כי ממוצע ההמוגלובין המסוכרר בשלושת החודשים האחרונים השתנה בצורה מובהקת יחסית לקבוצת הפלצבו – בקבוצות הקינמון נרשמה ירידה של 0.38%, ואילו בקבוצת הפלצבו – עלייה של 0.12%. גם לחץ הדם בקרב חברי הקבוצה שנטלה קינמון ירד באופן מובהק. יחד עם זאת, רמת הסוכר בצום, פרופיל השומנים, ה-BMI והמשקל לא השתנו באופן מובהק בין הקבוצות".

 

כיצד סייע הקינמון?

 

"התיאוריה של החוקרים היא כי קיים מנגנון בו הקינמון מדמה את פעילות האינסולין. זה האחרון מגרה את התאים לקלוט את הסוכר בדם, על ידי גירוי ו'שחרור' קולטנים בתא. על פי החוקרים, הקינמון מחקה פעולה זו, ומגרה את התאים לקלוט את הסוכר מהדם, שזוהי הבעיה המרכזית אצל חולי הסוכרת".

 

אם כך – מצאנו תרופת פלא?

 

"בנושא זה חשוב להבהיר כמה דברים – הנבדקים במחקר המשיכו לקבל תרופות, במקביל לקינמון, כך שוודאי לא נחליף את התרופות בתבלין. בנוסף, חשוב להתייחס למי שלא נכלל במחקר – חולים שנוטלים אינסולין (כלומר – חולים שהתרופות האחרות לא הועילו להם), נשים בהריון (מה שמקשה על ההתייחסות לנושא סוכרת ההריון), ואנשים עם סיבוכים קשים של סוכרת (ובהם בעיות לב, כליות) ומגוון מחלות אחרות. לכן לא ניתן להשליך את המחקר על כלל אוכלוסיית הסוכרתיים".

 

"בנוסף, המחקר נערך רק על 58 אנשים, ויש צורך בקיום מחקר נרחב יותר. נציין כי ה-ADA (ארגון הסוכרת האמריקני), עדיין לא ממליץ על תוסף תזונה מיוחד שיכול בצורה מובהקת להוריד את רמות הסוכר בדם".

 

ולבסוף נזכור גם שלמרות שהקינמון עצמו אינו מכיל גלוקוז, מאכלים ומשקאות רבים שאנו משדכים לו מלאים בסוכר, ולכן גם אם החלטתם להוסיף קינמון לדיאטה – שימו לב עם מה אתם אוכלים אותו!

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli