המדריך המלא לסוכרת בהריון

 

 

קיים קשר בין היריון לבין שינויים ברגישות לאינסולין, וכתוצאה מכך לשינויים ברמות הסוכר בדם. באם מדובר בסוכרת שהתגלתה בזמן ההריון או בסוכרת שהייתה קיימת עוד לפני ההיריון, מצב זה עלול לסכן את האם והעובר.

 

מהי סוכרת הריון?

סוכרת היריון מוגדרת כאי סבילות לפחמימות שהתגלתה לראשונה בזמן ההיריון. סוכרת היריון היא הסיבוך הנפוץ ביותר בהיריון ושכיחה בכ- 7% מכלל ההריונות. יחד עם זאת, ברוב המקרים לאחר ההיריון יחזרו ערכי הסוכר לתיקנם, אך עצם התפתחות סוכרת בזמן ההיריון מגבירה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים אצל האם והעובר.

 

בארץ נערכת בדיקת סקר לכל הנשים בשבוע 24-28 של ההיריון, והיא מתבצעת על ידי שתייה של 50 גרם גלוקוז (סוכר). מדידה לאחר שעה של ערכי הסוכר בדם עד 140 מ"ג לד"ל תיחשב תקינה. מדידה שעלתה על ערך זה תוביל להעמסת סוכר נוספת של 100 גרם גלוקוז (בצום) ולאחריה 3 מדידות.

 

הסיבוכים שעלולים להתרחש בעקבות סוכרת היריון שאינה מטופלת מהווים סיכון לטווח הקצר והארוך לאם ולעובר. לאם - התפתחות יתר לחץ דם, ניתוח קיסרי וסיבוכים בלידה, ובטווח הארוך - סיכוי מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2. לעובר - לידה מכשירנית, מקרוזומיה (גודל עובר מעל 4 ק"ג) ואף מוות. כמו כן, סוכרת בלתי מאוזנת של האם יכולה להגביר את הסיכון של העובר לפתח סוכרת והשמנת יתר במהלך חייו הבוגרים.

 

הטיפול התזונתי:

הטיפול בסוכרת היריון מורכב מתזונה מותאמת, פעילות גופנית ובמקרה הצורך גם טיפול תרופתי או הזרקות של אינסולין. התזונה בהיריון מהווה מרכיב חיוני בשמירה על בריאות האם והתפתחות תקינה של העובר, ועל כן ההמלצה היא להיועץ בדיאטנית מומחית לסוכרת היריון בהקדם, ממועד אבחון המחלה, ליצירת תפריט מותאם אישית.

מטרות הטיפול התזונתי בסוכרת הריון הן שמירה על ערכי סוכר תקינים ומניעת קטוזיס (כמות גדולה של גופי קטון בדם), מצב שמסכן את האם ואת העובר, ואספקת כמות מתאימה של קלוריות ורכיבי מזון לאם ולעובר.

עקרונות התזונה בסוכרת היריון מבוססים על זיהוי המזונות המכילים פחמימות בתפריט היומי, צריכתם בכמות מתונה ופיזורם במשך היום במנות קטנות ובתדירות קבועה.

 

ישנן גישות שונות לגבי הכמות הכוללת של פחמימות הנדרשת באיזון ערכי הסוכר, אך הדרך הטובה ביותר לדעת את כמות הפחמימות הנדרשת בארוחה היא באמצעות ניטור תכוף של ערכי הסוכר בצום ולאחר הארוחה, והסקת מסקנות על פי הערכים הנמדדים. כמו כן, ייתכנו שינויים בתגובת הגוף לפחמימות במהלך ההיריון, ועל כן החשיבות הגבוהה במעקב צמוד של ערכי הסוכר לכל אורכו.

 

באמצעות אכילה תכופה בתדירות של 2-4 שעות נוכל להשיג את הצרכים התזונתיים והאנרגטיים בהיריון וערכי סוכר תקינים, תוך כדי מניעת רעב מוגבר במהלך היום.

בחירה של כשתי מנות פחמימה (כ- 30 גרם) בארוחת הצהריים, לדוגמא 2 פרוסות לחם מחיטה מלאה או כוס פסטה מחיטה מלאה, בנוסף למנה בשרית, דג או עוף, וסלט ירקות עם כפית שמן, לרוב תוביל לערכי סוכר טובים לאחר האוכל.

שילוב של סיבים תזונתיים במזון גם הם מסייעים לשמירה על ערכי סוכר תקינים בדם. צריכה מספקת של שומנים איכותיים כגון שמן זית , אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים, הינה חשובה בזמן ההיריון שכן מחקרים מראים הגברה של עמידות הגוף לאינסולין ונזק לתאים המייצרים אינסולין בלבלב בזמן היריון, בעת צריכת דיאטה עשירה מאוד בשומן (מעל 45% מסך הקלוריות היומי).

יחד עם זאת, יש לזכור שבעוד שהשומנים מכילים כמות קטנה של פחמימות - הם מכילים כמות גדולה של קלוריות, ועל כן יש להגביל בכמותם על מנת למנוע עלייה מופרזת במשקל.

החלבונים מהווים מרכיב חיוני גם הם בהתפתחות העובר ובשמירה על בריאות האם. הם מכילים כמות קטנה באופן יחסי של פחמימות ועל פי רוב לא יעלו את ערכי הסוכר בדם.

 

דרך נוספת לאיזון ערכי הסוכר היא באמצעות פעילות גופנית מתונה. הפעילות הגופנית עשויה לשפר את הסבילות של הגוף לאינסולין, לשפר את ערכי הסוכר בצום ולאחר ארוחה, ללא תוצאות שליליות לעובר.

ההמלצה לפעילות גופנית בעת הריון היא לכ- 15-60 דקות ביום בתדירות של כ- 3 פעמים בשבוע, וצריכה להיעשות באישור הרופא המטפל.

השימוש בממתיקים מלאכותיים מלבד סכרין מותר בהריון על פי הכמות המומלצת, אך יש לזכור שגם מוצרים ללא סוכר יכולים להכיל פחמימות (כגון עוגות ועוגיות ללא סוכר המכילות קמח), ויש לקחת אותם בחשבון בעת חישוב כמות הפחמימות הכוללת בארוחה.

אישה שהצליחה להשיג איזון אופטימאלי של ערכי הסוכר ועלייה תקינה במשקל העובר במהלך ההיריון, תוכל אף לקיים היריון מלא וללדת בשבוע 40.

 

ומה לאחר הלידה?

לאחר 6-12 שבועות מהלידה יש לבצע העמסת סוכר נוספת של 75 גרם גלוקוז על מנת לוודא שהסוכרת אכן חלפה, וכמו כן מיד עם גילוי היריון נוסף יש לבצע בדיקות דם לגילוי מוקדם של חזרתה. הנקה, תזונה נכונה, שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית, עשויים לסייע במניעת התפתחות סוכרת מסוג 2 במהלך החיים.

 

לסיכום:

באמצעות התייעצות עם הצוות הרפואי ויישום הכללים, ניתן למנוע את סיבוכי הסוכרת ולקיים הריון מלא ולידה קלה ומוצלחת. שיהיה במזל טוב.


אין מאמר זה מחליף התייעצות עם רופא, דיאטנית או אחות המומחים בסוכרת הריון.

 

 

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli