• בתיה אלימלך

תזונה נכונה לסוכרת ביום העצמאות 2020

האם ארוחה של בשר על האש וסלטים תגרום לערכי הסוכר שלכם להיות טובים יותר?


לפניכם 10 טיפים לתזונה נכונה ביום העצמאות עם סוכרת שיעזרו לכם להיות מאוזנים גם במהלך חג הבשרים.

מה לאכול ב"על האש" עם סוכרת

סוף סוף חג שבו לאנשים המתמודדים עם סוכרת יש מה לאכול!

האם יום העצמאות הוא באמת החג המתאים ביותר לסוכרתיים מבחינת היצע המזון?


לעומת חגים כמו חנוכה, פורים ופסח שבהם היצע המזונות מתחיל בסופגניות עתירות בסוכר וקמח לבן ומסתיים עם מצות המקפיצות את הסוכר לגבהים, יום העצמאות טומן בחובו מגוון לא קטן של מזונות הדלים באופן יחסי בפחמימות אך לא פחות ערבים לחיך.


ואמנם למרות שיום העצמאות הינו הזדמנות חגיגה לאוהבי הבשר על האש שנראה תמים לכאורה, פעמים רבות מוצאים עצמם הסוכרתיים מופתעים מערכי סוכר גבוהים לאחר הארוחה.


מסתמן אם כך שגם ביום שבו אנו חושבים שניתן לאכול הכל "בלי הגבלה" ישנם כללים שכדאי לפעול על-פיהם בכדי לשמור על הסוכרת מאוזנת בימי השגרה בכלל וביום העצמאות בפרט.


1. זכרו כי המזונות שהשפעתם הינה הדומיננטית ביותר על ערכי הסוכר הינם מזונות המכילים פחמימות. אין זאת אומרת שלסוכרתיים אסור לצרוך כלל פחמימות כחלק מתפריט מאוזן. ויחד עם זאת יש להכיר את המזונות המכילים פחמימות ולדעת כיצד לשלב אותן בצורה נכונה בארוחה.

2. בדקו את הסימון התזונתי של מזונות שאינכם רגילים לאכול כדרך קבע. ייתכן ותופתעו מכמות הפחמימות המצויה במזונות שחשבתם שהם דלי בפחמימות או מוגדרים כ"ללא סוכר".

3. הפחיתו בצריכה של מזונות מועבדים ומוכנים מראש- בשר מעובד כגון קציצות, קבבים קפואים, סלטים מוכנים ונקניקים הינם דוגמאות למזונות המכילים כמויות גדולות של חומרים משמרים, מייצבים וכדומה שלהם השפעה שלילית על בריאותינו.

4. בשרים מעובדים עלולים להכיל גם כמות לא מבוטלת של פחמימות לדוגמת נקניקיות (ממותג מסויים) המכילות כ 8 גרם פחמימה ליחידה (כלומר 2 יחידות שוות ערך למנת פחמימה מלאה). כמו כן גם סלטים שבהם כמות קטנה של פחמימה בכף, אם מצטברים בכמות גדולה עלולים להשפיע על ערכי הסוכר בסופה של ארוחה.

5. נסו לאכול מזון טרי או שמרכיביו ידועים לכם- הכינו לבדכם סלטים, כך תוכלו לצמצם משמעותית את כמות הנתרן ואף הפחמימות באותה המנה. לדוגמא טחינה גולמית מכילה כ 2 גרם פחמימה (לפני דילול במים) לעומת סלט טחינה קנוי המכיל כ 12 גרם פחמימה ל100 גרם! הבדל משמעותי. (נסו את המתכון שלי לחציל קלוי בטחינה בלחיצה כאן)

6. זכרו שגם סלטים מכילים פחמימות – סלט חומוס קנוי מכיל כ 15 גרם פחמימה ל100 גרם (שווה ערך לפרוסת לחם). לכן גם אם רק אכלתם צלחת חומוס מלאה עם כפית ללא הפיתה, ייתכן ותהיה לכך השפעה על ערכי הסוכר שלכם.

7. לחובבי הסלט הגדול כדאי לדעת שגם עגבנייה, מלפפון ופלפל מכילים פחמימות ועל כן נסו לאכול סלט ירקות בצלחת אישית או לשלב בסלט ירקות עליים כמו חסה המכילה כמות מזערית של פחמימה.

8. זכרו שגם כמות גדולה של חלבון שנאכלת בארוחה עלולה להשפיע על ערכי הסוכר במיוחד אצל סוכרתיים מסוג אחד וישנם כאלו שזקוקים לכיסוי אינסולין עבור ארוחה המכילה חלבון ושומן בלבד.

9. נסו לצמצם באכילת מזון שנצלה בטמפרטורות גבוהות במיוחד או שנשרף או נחרך. חומרים אלו, אם נצרכים בתדירות גבוהה, מצטברים ברקמות ואינם תורמים לבריאותנו בלשון המעטה.

10. נסו לשלב דגים או טופו בארוחה ובכלל בתזונה. אלו דלים בשומן ומומלצים כחלק מהתזונה הים תיכונית שהוגדרה על ידי משרד הבריאות בארץ ובעולם כתזונה המיטיבה ביותר לאריכות חיים ולבריאות איתנה.


לפניכם טבלה המפרטת את כמות הפחמימות בסלטים המוכנים:


חג שמח לכולם


#מגזיןסוכרת #עצמאותוסוכרת #תזונהביוםהעצמאות #עצמאות2020

  • Black YouTube Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

אני גם ברשתות החברתיות

קליניקה : רחוב הרוגי מלכות 7 א' תל אביב 

טלפון : 050-5330655 אימייל: batyae@hotmail.com 

© 2013 Batya Elimelech

בתיה אלימלך יועצת התזונה

של האגודה  הישראלית לסוכרת

לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ואני חוזרת עם פרטים נוספים.