תזונת קיץ

 

 

 

הקיץ בעיצומו וכל מה שבא לכם לאכול זו קערה גדולה של אבטיח קר מול הטלוויזיה?

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד בצורה טובה יותר עם התזונה בימי הקיץ הלוהטים.

אז מהי בכלל תזונה קיץ?

תזונת קיץ היא בעצם התזונה שאנו צורכים במשך החודשים החמים של השנה אשר הם חלק ניכר מימות השנה בישראל. תזונה זו מאופיינת בכמה מרכיבים שיכולים להוביל לעליה בערכי הסוכר ולכן יש להכירם ולדעת כיצד להתנהל בצורה נכונה בעת צריכתם.

ישראל מאופיינת בתרבות של אכילת פירות  בשפע, שתייה שלעתים היא מתוקה ומגוון עצום של גלידות ושלגונים. בנוסף לכך ישנה הפחתה במזונות הנחשבים "כבדים" יותר כגון קטניות ודגנים מלאים העשירם בסיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים,לטובת כריכים ומזונות מהירי הכנה הנחשבים קלילים יותר.

 

על מה מבוסס תפריט יומי של תזונת הקיץ?

 

הכל שאלה של נקודת מבט - הפירות הם מרכיב חשוב וחיוני בתפריט שלנו והם מכילים  סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונגדי חמצון המטיבים עם בריאותינו. הבעיה העיקרית היא שלעתים צריכת מוגזמת של פירות עלולה להיתפס כ"בריאה" ועל כן יש המאמינים שלא תגרום לעלייה בערכי הסוכר. זוהי כמובן טעות שרבים נופלים בה גם במזונות אחרים הנחשבים "בריאים" ומכילים כמות גדולה של פחמימות.

 

מצד שני הפחתת תבשילים "כבדים" ובחירות "קלות יותר" של סלטים וכריכים מלחם מחיטה מלאה דווקא יכולים להועיל לנו כיוון שבסלטים יש כמות פחמימות מועטה  ולגבי כריכים, אם הם מורכבים מפרוסות לחם מלא ייתכן ולא יגרמו לעליה ניכרת בערכי הסוכר בדם.

 

אילו מזונות כדאי לאכול וממה כדאי להימנע?

 

כדאי להרבות באכילת ירקות טריים ומבושלים בכל הצורות- הם פחות מכבידים עלינו ומאפשרים לנו להמשיך בשגרת היום במיוחד לאחר ארוחת הצהריים ומונעים תחושת כבדות ועייפות לאחר הארוחה. ניתן לאכול פירות אך עדיף לא לצרוך מספר פירות בו זמנית או לשלבם כקינוח לארוחה שהכילה פחמימות. 

 

כמו כן יוגורטים ומוצרי חלב מרעננים מאוד בימים החמים ומכילים כמות לא גבוהה של קלוריות אך כמות יפה של סידן וויטמין D החשובים לבריאות העצם.

 

אתגר מרכזי נוסף בקיץ הן כמובן הגלידות. הן עשירות בשומן ובסוכרים ובקלות ניתן לאכול כמויות גדולות של גלידה מבלי לשים לב במיוחד אם היא מגיעה באריזה משפחתית.

 

כיום ישנו מגוון גדול של גלידות מופחתות שומן וסוכר המהוות אלטרנטיבה מעולה לשעות החמות שבהן בא לנו לפנק את עצמינו או אפילו לפני השינה. אם החלטנו להתפנק בגלידה מסוג זה, עדיף לבחור גלידה באריזה אישית וכך קל יהיה לנו לשלוט על הכמות הנאכלת. 

 

שימו לב שמיצים, כן, גם אם הם טבעים מכילים כמות גדולה של פחמימות הנספגת למחזור הדם במהירות ולכן מומלץ להמעיט ואפילו להימנע משתיה מתוקה הכוללת גם מיצים טבעיים ושיקיים למינהם.

 

כמובן שהשתייה המועדפת היא מים ולמי שרוצה להשקיע ניתן לתבל עם נענע, לואיזה, עשב לימון ועוד עשבי תיבול המשפרים את טעמם המים ומסייעים לנו לשתות יותר מבלי להוסיף קלוריות וסוכרים מיותרים לתפריט היומי.

 

מהי רשימת הקניות המומלצת לקיץ בשונה מהחורף?

 

רשימת הקניות המומלצת היא: ירקות בשפע, עשבי תיבול שבאמצעותם ניתן להכין סלטים קרים וטעימים כגון טאבולה או קינואה עם עשבי תיבול ולהעלות את נפח התערובת ללא הוספתפחמימות כמעט. פירות במידה (אם קשה לכם לעמוד בכמויות של פירות אפשר לבחור בפירות המגיעים בבודדים כמו תפוח או אגס לעומת אבטיח או ענבים), לחמים מחיטה מלאה, טחינה גולמית להכנה ביתית, יוגורטים לא ממותקים ודגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, אגוזים ושקדים לא קלויים. כמו כן מומלץ לשלב דגים הדלים בפחמימות, משביעים ואינם מעלים את ערכי הסוכר בדם בכלל. דגי הים הצפוני מומלצים בעיקר בשל תכולת האומגה 3 שבתוכם (כגון סלמון, טונה, הליבוט ,מקרל וסול).

 

האם זה נכון שבקיץ אוכלים פחות מבחורף?

 

ייתכן שחלק מהאנשים אוכלים פחות בקיץ בשל החום הכבד המדכא תיאבון ובשל הרצון להיראות טוב יותר בבגדים חושפנים יחסית לחורף . עם זאת רוב האנשים השומרים על אורח חיים בריא ותזונה נכונה יעשו בחירות נכונות של סוג וכמות המזון לאורך כל השנה. כמו כן בקיץ לא יורד גשם , מה שמקל על פעילות גופנית בחוץ בשעות הבוקר והערב בזמן שהטמפרטורות עוד סבירות וידידותיות למתעמל.

בהצלחה

ושיהיה לנו 

איזון נעים

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli