עשרת הדברות לטיפול בסוכרת

 

 

מאת: בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת

שנים שיש לך סוכרת ועדיין אתה לא מאוזן? למה כל כך קשה לאזן את הסוכרת ולשמור על האיזון לאורך זמן?

הסוכרת הינה מחלה שעשויה ללוות אותנו שנים רבות, במהלך תקופות קשות יותר או פחות בחיינו ובשל כך הקושי הגדול להתמיד ולדבוק באיזונה.

לפניך מספר כללים שיעזרו לך לאזן את הסוכר מהר ולשמור עליו כך לאורך זמן.

  • לא תגזים באכילת מתוקים - מחלת הסוכרת אינה תוצאה של אכילת דברי מתיקה, אולם אלו המוצרים הראשונים שיש להגביל בתפריט לאחר גילוי המחלה. סוכרת היא מחלה כרונית וממושכת ויש קושי בהימנעות מוחלטת ממתוקים לכל החיים. למזלנו היום ישנם מוצרים רבים ללא סוכר (שמכילים פחמימות) כגון עוגות, עוגיות, שוקולד, גלידות ועוד, היכולים להוות אלטרנטיבה טובה לחולי הסוכרת.
  • לא תפריז באכילת פחמימות - הפחמימות מתפרקות בסופו של תהליך העיכול לסוכרים ובשל כך אכילה מוגברת של פחמימות בארוחה אחת גורמת לעלייה ברמות הסוכר בגוף. קבוצת הפחמימות כוללות: לחם, פירות, מאפים, אורז, תפוחי אדמה, קינואה, כוסמת, עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול, שיבולת שועל, קורנפלקס, תירס ומוצרי חלב נוזליים.
    אין איסור מוחלט על אכילת פחמימות לחולי הסוכרת, אך בזמן הארוחה יש לשים לב לכמויות. כמו כן עדיף לאכול פחמימות המכילות סיבים תזונתיים, המפחיתים את קצב ספיגת הפחמימות במעי ובכך עוזרים לשיפור הערכים בדם. לדוגמא: לחם מקמח מלא, אורז מלא וקטניות.
  •  לא תפסיק לנטר סוכר - מדידות סוכר עצמיות הן מדד חשוב ביותר המאפשר קבלת תמונת המצב אישית בזמן ניהול הסוכרת. ישנן השפעות רבות לתנודות בערכי הסוכר ולכן השיטה הטובה ביותר לנהל את המחלה היא באמצעות מדידות והסקת מסקנות מהערכים הנבדקים.
  • לא תתעצל - פעילות גופנית היא אחת השיטות היעילות והטבעיות ביותר להורדת רמות הסוכר בדם. בזמן פעילות גופנית יש עידוד של הכנסת הסוכר לתאים וכתוצאה מכך ניתן לראות ירידה בערכי הסוכר בדם, גם ללא עזרה מתרופה חיצונית. חשוב לבדוק את ערכי הסוכר לפני האימון ואחריו, כדי לשמור שערכי הסוכר לא ירדו מתחת לרמה הרצויה.
  • לא תאלתר - הטיפול התרופתי במחלת הסוכרת מותאם באופן אישי לכל מטופל ולוקח בחשבון משתָנים רבים הנובעים מאורח חייו והרגליו של המטופל. יש חשיבות רבה לנטילת התרופות או האינסולין על פי הנחיית הרופא. אין להחליט לבד על המשך הטיפול או הפסקתו. יש להתייעץ עם גורם מוסמך.
  • לא תדלג - יש חשיבות רבה לאכילה מסודרת והימנעות מצבירת שעות רבות ללא מזון, כדי למנוע ירידה מסוכנת של רמות הסוכר (היפּוֹגליקֶמיה) בהשפעת האינסולין ותרופות אחרות המורידות את ערכי הסוכר. נסו ליצור לעצמכם סדר יום מובנה הכולל בתוכו ארוחות מסודרות ומזינות.
  • לא תתחכם - הטיפול הנאות בהיפוגליקמיה (ירידה חדה בערכי הסוכר ל70 מ"גד"ל ומטה) הוא שתייה של חצי כוס מיץ, או נטילת 3 כפיות סוכר או 15 גרם של טבליות גלוקוז, או כף של נוזל גלוקוז. לאחר 10-15 דקות יש לאכול פרוסת לחם או 2 קרקרים עד לעליית הערכים לנורמה. זו איננה ההזדמנות לאכול חצי תבנית עוגה או חבילת בונבוניירה שלמה. אמנם אנו רוצים להעלות את ערכי הסוכר אך לא במחיר של עלייה מופרזת.
  • לא תתעצבן - כיוון שהגוף הוא יחידה הולסטית אחת, אין אפשרות להפריד בין הגוף והנפש. למתח נפשי, לחץ ומצוקה יש השפעה חזקה על ערכי הסוכר, לכן חשוב ללמוד להירגע ולנסות להפיג את המתח על מנת למנוע תנודות חדות ברמות הסוכר בדם.
  • לא תזניח - סוכרת היא מחלה כלל מערכתית. כאשר היא אינה מאוזנת, היא עלולה לגרום לפגיעה במערכות ואיברים רבים בגוף – הלב וכלי הדם, הכליות, העיניים, העור ועוד.- יש להקפיד על תכנית המעקב התקופתית, עריכת בדיקות מקיפות ותשומת לב מוגברת לשינויים שחלים בגופך עם הזמן.

 

הסוכרת היא מחלה שניתן לשלוט בה ולאזן אותה- למדו את עצמכם והקפידו על עשר הדִברות, למען חיים יפים ובריאים יותר.

 

יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli