טבעונות, צמחונות וסוכרת 

 

 

האם אפשר להיות טבעונים, צמחונים ומאוזנים?

בתיה אלימלך - דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת

כיום גוברת יותר ויותר המודעות לתזונה בריאה, ובתוכה התזונה הצמחונית והטבעונית.

רבים האנשים שמחליטים להוריד מוצרים מן החי מהתפריט שלהם מסיבות אלו או אחרות.

ייתכן וזו אופנה חולפת ואולי זו מגמה שתישאר עמנו שנים רבות, אך בשני המקרים יש להיערך בצורה נכונה לשינוי בהרגלי האכילה בעת מעבר לתזונה טבעונית או צמחונית ולדעת בדיוק במה היא כרוכה, במיוחד אם יש לנו סוכרת.

 

מה היא תזונה טבעונית?

תזונה טבעונית היא תזונה הכוללת מוצרים מהצומח בלבד ואינה משלבת אף מוצר מהחי כולל ביצים, גבינות, דגים, בשר עוף וכיוצא בזאת. התזונה הטבעונית בבסיסה היא תזונה דלה בשומן רווי ועתירה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים ולכן אם מורכבת בצורה נכונה, יכולה להיטיב מאוד עם האדם הדוגל בה.

אם נתבונן על אדם המחליט להיות טבעוני נראה כי עיקר התזונה שלו תישען על מזון פחמימתי ושומני, ומעט חלבון מן הצומח. צורת אכילה זו עלולה להיות בעייתית בעת ניסיון לשמירה על ערכי סוכר תקינים בדם.

מה ההבדל אם כך מהתזונה הצמחונית?

בתזונה הצמחונית אמנם אין שימוש בבשר או בדגים, אך ישנה האפשרות להוסיף חלבון רזה מן החי, כגון גבינות וביצים, על חשבון כמות הפחמימות.

מחקרים רבים כבר החלו להראות את ההטבה הבריאותית הנגרמת מתזונה צמחונית במדדים של משקל תקין וערכי כולסטרול ולחץ דם טובים יותר, בהשוואה לתזונה המשלבת בשר או עוף.
יחד עם זאת, תזונה טבעונית שאיננה מאוזנת יכולה לגרום לחוסרים של ברזל, סידן וויטמין D , ותגרום בחלק מהמקרים לחוסר בויטמין B12 המחייב נטילת תוסף.

 

איך תשפיע הטבעונות על הסוכרתי?

ארוחה מאוזנת, במרבית המקרים, אצל אדם שאוכל בשר – תורכב מחלבון, פחמימה, שומן וירקות, לדוגמא: מנת בשר או דג, תוספת כגון אורז, תפוחי אדמה, שמן זית וסלט או ירקות מבושלים.
על מנת לשמור על ערכי סוכר תקינים לאחר האוכל, על הסוכרתי להקפיד לא להעמיס בכמות גדולה של פחמימות בארוחה אחת.

 

מכאן, אחת האסטרטגיות הנוחות ביותר לשיפור ערכי הסוכר לאחר האוכל, היא להוסיף מעט יותר מהמנה הבשרית או הדג ומהירקות לארוחה ולצמצם את כמות הפחמימות. לאחר ארוחה מסוג זה, ברוב המקרים נוכל לראות ערכי סוכר טובים יותר מאשר בארוחה הכוללת כמות גדולה של פסטה.

 

לעומת זאת, בטבעונות אין שימוש כלל בחלבונים מן החי, ועל כן שילוב החלבון בתפריט היומי הוא מאתגר יותר. אמנם ישנן פחמימות העשירות יותר בחלבון, כגון קטניות (אפונה, עדשים, שעועית) וקינואה, אך עדיין המרכיב העיקרי שבהן הוא הפחמימות. ולכן אכילת צלחת גדולה של קינואה, למרות שהיא נחשבת דגן בריא, יכולה להעלות את ערכי הסוכר מעל לרצוי במקרים מסוימים.

 

כיום, ניתן למצוא מוצרים כמו טופו וסייטן, המהווים חומרי גלם למוצרים חלופיים מן הצומח כמו שניצלים, נקניקיות וכדומה. שימוש במוצרים אלה יכול לגוון את הארוחות ולהוסיף חלבון לתזונה הטבעונית. טופו מכיל כ-2.5 גרם פחמימה ל-100 גרם מוצר (בהשוואה לפרוסת לחם המכילה כ-15 גרם פחמימה) וכ-14.6 גרם חלבון. הסייטן הוא מוצר המופק מחלבון החיטה ומכיל כ-4 גרם פחמימות וכ-30 גרם חלבון ל-100 גרם מוצר.

כמובן שמומלץ לשלב שימוש נרחב בירקות בתזונה הטבעונית, על מנת להוסיף נפח לארוחה על חשבון הפחמימות בכדי לראות ערכי סוכר נמוכים יותר לאחר הארוחה.

 

כמו כן, שומן איכותי הוא חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה ועל כן חשוב לשלבו במשך היום.

אגוזים, שקדים, טחינה ושמן זית הינם כמה דוגמאות לשומן איכותי חיוני בתפריטו של הטבעוני והצמחוני.

למרות שמזונות אלו עתירים בקלוריות, מחקרים מראים הטבה באיזון הסוכר ובמשקל באכילה מתונה של מזונות אלו.

חשוב לזכור כי בכל מקרה, על הסוכרתי לנטר את ערכי הסוכר בצום ובמשך היום, על מנת להתאים את הרכב הארוחה לערכי היעד המומלצים עבורו. במקרה של שינוי משמעותי בהרגלי האכילה, לעיתים אף ייתכן צורך לשינוי בטיפול התרופתי ולכן כדאי להיות במעקב על האופן בו התזונה משפיעה על ערכי הסוכר בדם.

 

כך לדוגמא, סוכרתי שהיה רגיל לאכול בארוחת הצהריים עוף, אורז וסלט וכיום אוכל סלט קינואה בלבד, יתכן והטיפול התרופתי שניתן לו לכיסוי הארוחה לא יתאים כעת והוא יצטרך תוספת טיפול תרופתי או יחידות אינסולין נוספות לכיסוי לארוחה.

 

מצב הפוך יכול להיות אצל סוכרתי שהגביר משמעותית את כמות הירקות הנצרכת בארוחה, על חשבון הפחתת פחמימות והבשר, וכעת יצטרך כמות קטנה יותר של אינסולין על מנת לכסות את הארוחה.

על כן, בכל שינוי בהרגלי האכילה מומלץ להתייעץ עם דיאטנית המומחית בסוכרת ועם רופא הסוכרת. המטרה היא להתאים את התכנית הטיפולית להרגלי האכילה ולהימנע ככל שניתן ממצב של אכילת יתר, על מנת למנוע ערכי סוכר נמוכים (היפוגליקמיה) על רקע של טיפול תרופתי במינון גבוה מהרצוי.

 

 

חשוב להבין כי כל מי שבוחר בתזונה טבעונית או צמחונית, ביניהם גם סוכרתיים, יכול לנהל אורח חיים בריא, אם תבנה עבורו תזונה נכונה ומותאמת אישית שתלווה בבדיקות מעקב שגרתיות, בניטור סוכר רציף ובהתאמת התכנית התרופתית עבורו.

איזון נעים

 

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli