לטייל עם סוכרת 

 

 

 

מתכנן טיול לחו"ל? חולמת על חופשה קצרה בארץ? הקיץ הגיע וכולם מתכננים לאן לנסוע, איפה לבלות ומה לאכול ורק אתה פוחד שהסוכר שוב יצא מאיזון? 

חוששת ש"לא יהיה לך מה לאכול"?

עבור כחצי מיליון סוכרתיים בישראל, הסוכרת לעולם לא לוקחת "חופש" ומחייבת אותנו להמשיך ולנהל את אורח החיים שלנו לצד הסוכרת גם בנסיעות ובחופשות.

 

חופשה כוללת בתוכה שינויים רבים, ביניהם שינויים בזמני וסדר הארוחות שלנו, כמו גם סוג האוכל שאנו אוכלים. הדבר משתנה בצורה משמעותית במיוחד כאשר מדובר בנסיעה או בטיסה ארוכה, שיכולות להוביל לשינויים בלתי רצוניים בערכי הסוכר שלנו. 

 

טיפים לסוכרתיים - איך להישאר מאוזנים גם במהלך חופשת הקיץ 

 

לפני הנסיעה

תזונה:

כדאי להיערך מראש עם כריך ליום הטיסה, אגוזים, שקדים, פרי או קרקרים מחיטה מלאה למקרה הצורך.

 

בדיקות דם:

מומלץ לבצע בדיקות דם מקיפות בכדי לאמוד את רמות איזון הסוכר ואת המצב הרפואי הכללי. לא מומלץ לטוס לחו"ל כאשר הסוכרת במצב 'סוער' או מאוד לא מאוזנת, לדוגמא במצב של ריבוי מצבי היפוגליקמיה(ירידות חדות ברמת הסוכר) או היפרגליקמיה. אלו יכולים להקשות על הטיפול בסביבה לא מוכרת ובתנאים שונים.

 

תרופות:

כדאי להיערך עם תרופות נגד תופעות לוואי במערכת העיכול המתרחשות בארצות חדשות, זאת מאחר שמחלה וחום גבוה יכולים להוביל לעלייה בערכי הסוכר בדם, ויש לטפל בהם על מנת למנוע החמרה במצב. כמו כן, כדאי להיערך עם כמות תרופות ו/או אינסולין שתספיק לזמן השהייה וקצת מעבר לו, מאחר שלא תמיד ניתן להשיג את התרופות בהן אתם משתמשים במדינות אחרות.

 

חיסונים:

יש לבצע חיסונים מומלצים בהתאם ליעד הנסיעה, כמספר שבועות לפני, בכדי למנוע תגובות לוואי בארץ רחוקה.

 

שפה זרה:

דבר נוסף שיכול לסייע בנסיעה לארצות בהן דוברים שפה זרה, הוא ללמוד מילים בסיסיות ומשפט חשוב כגון "יש לי סוכרת", "אני צריך רופא", "סוכר או מיץ בבקשה".

 

סימן מזהה:

מומלץ לכל סוכרתי לשאת תווית או סימן זיהוי אחר כאשר הוא בסביבה לא מוכרת, שעלי גביו מצוין שהוא חולה סוכרת ואף טלפון למקרה חירום.

 

עזרה ראשונה: 

כדאי לשאת עמכם תיק צד המכיל סוכר זמין, תרופות ואינסולין, למצבי חירום או מקרים של נסיעות ארוכות בהן יש צורך בציוד זה באופן זמין ומהיר.

 

ניטור סוכר:

חשוב לקחת את מד הסוכר והציוד הנלווה כדי להמשיך למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה, גם בעת החופשה. דווקא בזמן זה, אנו נחשפים למזונות שאיננו מכירים ולכן המדידה יכולה לתת לנו אינפורמציה רבה לגבי מידת ההתאמה של התזונה החדשה לערכי הסוכר שלנו.

 

 

בזמן הנסיעה

 

אלטרנטיבות קולינריות במטוס:

כדאי לבדוק מראש האם חברת התעופה מציעה חלופות לארוחות בריאות, וכן לשתף את הצוות האווירי במצב הרפואי כדי לסייע במקרה חירום.

 בארוחת הבוקר בבית המלון:

 כדאי לבחור מזונות דלים בפחמימות בעיקר בארוחות בסגנון "בופה"- גבינות, ירקות, ביצים, דגים,      זייתים וממרחים על בסיס שמן זית כגון פסטו או עגבניות מיובשות.

פרוסה אחת או שתיים מלחם מחיטה מלאה או פרי חתוך יכולים להוות תוספת נאה לארוחת הבוקר. אם בחרתם סלטים המכילים- קינואה, עדשים, קוסקוס, בורגול וכדומה- אלו מהווים תחליף לפרוסות הלחם בארוחה.

במהלך היום בחרו לנשנש מעט אגוזים או שקדים, פרי, כריך מלחם מחיטה מלאה או סלט.

ארוחת ערב דלה בפחמימות תהיה מורכבת מדג צלוי, עוף או בשר דלי שומן על הגריל או בתנור בתוספת של אנטיפסטי, סלט ירקות או ירקות צלויים.

נסו לצמצם אחסון של חטיפים ושוקולדים במקום נגיש כגון חדר המלון או תיק הגב והרבו בשתיית מים.

 

פעילות גופנית:

הליכה ופעילות קלה במהלך טיסה ארוכה יכולים לסייע באספקת דם תקינה לכל אברי הגוף, ויכולים למנוע היווצרות קרישי דם מסוכנים.

 

להצטייד באינסולין:

כדאי לקחת אינסולין בכמות מספקת לנסיעה עליכם ולא לשלוח אותו לתא המטען, בשל הקור הקיצוני השורר שם ועלול לשבש את מבנה האינסולין ולהפוך אותו ללא אפקטיבי. ניתן לאחסן חבילת אינסולין לא בקירור למשך 6 שבועות לאחר פתיחתה, אך חשוב לא לחשוף את האינסולין לתנאי חום או קור קיצוניים.

 

הגנה מהשמש:

שתייה מרובה, מקדם הגנה ובגדים מתאימים ימנעו כוויות ונזקים כואבים אחרים העלולים להיגרם מהשמש, ולהזריק לעורכם ולגופכם.

 

בריאות כף הרגל:

בשל ההליכה המרובה בזמן טיולים, עלולים להיגרם פציעות או זיהומים בכפות הרגליים, ולכן יש לשמור על בריאות הרגל בהקפדה יתרה. עדיף לצאת לטיול עם נעל מוכרת, המגנה על כף הרגל, ולהימנע מהליכה יחפים על חול ים או משטח שאינו נקי וחלק. אם נגמרה פציעה בכף הרגל, כדאי להשתמש בסרט הדבקה לא אלרגני ולחבוש אותו בעזרת גזה וחומר אנטיספטי קל. אם המצב אינו משתפר, פנו למרפאה.

 

טיפול בהיפוגליקמיה בזמן נסיעה

 

הקפידו לשאת עליכם צידה קלה שתסייע לכם להשיג סוכר נגיש במהירות, וכן תעזור לכם להקפיד על שגרת ארוחות מסודרת יחסית, שתעזור לאזן את הסוכר ולהמשיך בטיפול התרופתי כפי שהורגלנו. עבור סוכרתיים הנוטים לסבול מהתקפי היפוגלקמיה קשים עם איבוד הכרה, מומלץ לשאת זריקת גלוקגון ולהיות בקרבת מקום לאדם היודע לתת אותה במקרה הצורך.

 

למטופלי משאבות

 

מומלץ להצטייד טרם הטיסה בטלפון של מוקד תמיכה ושירות של משאבות ביעד הנבחר ובארץ. יש להצטייד בתכנית המשאבה, ולבקש מהרופא המטפל תכנית חלופית של הזרקות ועטי אינסולין במקרה של אבדן המשאבה. כמובן שגם למשתמשים במשאבות יש להצטייד עם סוכר פשוט וגלוקגון, לטיפול במקרים קיצוניים של נפילות סוכר.

 

לנוסעים לאזורי זמן אחרים

 

כאשר נסיעה מתוכננת לאזורי זמן אחרים, יש להתייעץ עם הרופא או האחות המדריכה לגבי התאמת זמני הארוחות והאינסולין. בטיסה ארוכה, מומלץ להשאיר את השעון עם השעה בנקודת ההמראה ולאכול ארוחות בזמנים הרגילים. כמו כן, חזרה למינוני התרופות הרגלים תעשה ביום שלאחר הנחיתה על פי שעון זמן ההגעה. במשאבות אינסולין יש לכוון את השעון על פי הזמן הרלוונטי.

 

 

המלצות אלו אינן מחליפות התייעצות עם צוות רפואי והתאמת תכנית טיפולית אישית לכל סוכרתי.

 

נסיעה טובה וחופשה מהנה.

 

 

 

 

מחפשת מתכון קל, טעים וללא סוכר?

הגעת למקום הנכון

מתכונים ללא סוכר

© 2013 Batya Elimelech

רוצה לשמוע מה ללקוחות שלי יש להגיד עלי?

סיפורים אישיים

רוצים להיות מאוזנים יותר? כל מה שרציתם לדעת על איזון הסוכרת נמצא בדיוק כאן

הכתבות שלי

רחוב אבא קובנר 4 תל אביב | 050-5330655 | אימייל:batyae@hotmail.com | פייסבוק:facebook.com/batyaeli