top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

איזון סוכרת בזמן הלידה ולאחריה

המודעות על חשיבות איזון הסוכר במהלך ההיריון למניעת סיבוכים באם ובעובר הולכת וגדלה. אבל מה שקורה במהלך הלידה ולאחריה נשארו עדיין בגדר תעלומה.

תאזני תחייכי
תאזני תחייכי

בשל חוסר בכוח האדם ועומס הפניות לחדרי הלידה, נראה כי הסוכרת שאוזנה בקפידה בזמן ההיריון נדחקת לצד בזמן הלידה עצמה. על כן, על כל סוכרתית והמלווים אותה בזמן אירוע משמח זה, להיות מודעת לפרוטוקול הטיפול בסוכרת בעת הלידה ומומלץ שתוודא שהוא אכן מבוצע.

לפניכן תמצית ההמלצות לאיזון הסוכר במהלך הלידה ולאחריה כפי שנכתבו על ידי ד"ר דוד קניגין ופרופ' אוריאל אלחלל במדריך לטיפול בסוכרת של המועצה הלאומית לסוכרת (2015). כמובן שבעת הלידה אחריות הטיפול הינה של הצוות הרפואי אך מומלץ לכל אישה המאובחנת עם סוכרת במהלך או לפני ההיריון, לדעת מהם ההנחיות לטיפול ביולדת הסוכרתית ואף לוודא שהן מתבצעות.

האם אישה עם סוכרת הריון חייבת ללדת לפני המועד ובניתוח קיסרי?

לפני החלת הטיפול המודרני בהריונות של נשים סוכרתיות, יילוד נשים עם סוכת טרום הריונית היה לרוב בשבוע 38 ואף לפני כן. כיום אין המלצה ליילד אישה עם סוכרת טרום הריונית או שהתגלתה בזמן ההיריון אשר הינה מאוזנת למופת ועם הריון תקין לפני שבוע 39. במצבים של איזון ירוד, מחלה לבבית ועוד יש מקום לשיקול הרופא האם ליילד בין שבועות 34-37. סוכרת טרום הריונית אינה כשלעצמה התוויה לניתוח קיסרי.

השראת לידה בין שבועות 38-39 בנשים עם סוכרת הריונית מאוזנת עם עובר תואם לגיל ההיריון אינה מעלה את הסיכוי לניתוח קיסרי אך מקטינה את שיעור העוברים הגדולים 45% ואת הסיכון לפגיעה קלה בכתפיים בעת הלידה (פרע כתפיים). על פי האיגודים האמריקאי והישראלי, אם הערכת המשקל היא מעל 4.5 ק"ג יש להציע ניתוח קיסרי מתוכנן על מנת להפחית את הסיכון לפגיעה בכתפיים בזמן הלידה. במרבית בתי החולים בארץ נהוג להציע ניתוח קיסרי כאשר הערכת המשקל הינה מעל 4 ק"ג.

הטיפול באישה הסוכרתית סביב הלידה: יש להימנע מהיפרגליקמיה (ערכי סוכר גבוהים) סביב הלידה בכדי להפחית את הסיכון לחמצת והיפוגליקמיה (סוכרים נמוכים) שהינם מצבים מסוכנים לאם ולילוד. רמות הסוכר במהלך הלידה תלויות בסוג הסוכרת ובשלב הלידה. לנשים מסוג 1 אין יכולת ליצר אינסולין ולכן יכולות להגיע לערכי סוכר גבוהים היכולים להיות מסוכנים. שלבי הלידה שאינם פעילים אינם גורמים לשינויים גופניים משמעותיים ומצריכים איזון דומה לזה של נשים שאינן בלידה.

אל השלב הפעיל של הלידה יש להתייחס כאל פעילות גופנית מאומצת הדורשת בעיקר הוצאה אנרגטית משמעותית ופחות אינסולין. קיימות גישות שונות לאיזון הסוכרת בלידה פעילה. רמות הסוכר המומלצות בעת הלידה על פי ה ACOG הן 70-110 מ"ג/ד"ל. הפרוטוקול המוצע על ידי האיגוד האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה כולל ניטורי סוכר ותוספת של תמיסת סוכרים המשולב או שאינו משולב בטיפול באינסולין בסוכרים מעל 70 מ"ג לד"ל או בלידה פעילה. טיפול זה יכול להתאים לנשים עם סוכרת טרום הריונית ולנשים שלהן התגלתה הסוכרת במהלך ההיריון.

ניטור רמות הסוכר בזמן הלידה: לפני השלב הפעיל של הלידה- בדיקה אחת ל2-4 שעות. בשלב הפעיל של הלידה בדיקה אחת ל1-2 שעות ואם ניתן ליולדת אינסולין לווריד- מומלצת מדידה אחת לשעה. בנשים עם סוכרת הריונית מאוזנת היטב על ידי דיאטה במהלך ההיריון נדיר הצורך באינסולין בלידה. בנשים אלו ניתן להסתפק בניטור של אחת ל4-6 שעות או לא לנטר בכלל.

ומה קורה לאחר הלידה? לאחר הלידה נמצאות הנשים שהתגלתה להן סוכרת בזמן ההיריון בסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2 במהלך חייהן. במחקר שנערך על יותר מחצי מיליון נשים נמצא כי הסיכון של אישה עם סוכרת הריונית גבוה פי 7 לפתח סוכרת מסוג 2 ופי 10 לפתח סוכרת הריונית בהריון הבא בהשוואה לאישה ללא סוכרת הריונית. על כן מומלץ לאישה שאובחנה כסוכרתית בזמן ההריון לבצע מעקב לאחר הלידה הכולל בדיקת העמסת סוכר 6-12 שבועות לאחר הלידה והערכות חוזרות של רמות סוכר בדם כל 3 שנים, ומבחן העמסת סוכר של 100 גרם גלוקוז בתחילת ההיריון הבא.

אני מסכמת... לאחר היריון שבו השקעת מאמצים רבים על מנת לשמור על איזון הסוכרים, גם בזמן הלידה יש להקפיד על איזון הסוכר למען בריאותך ובריאות הרך הנולד. על כן אני ממליצה להדריך את האדם שהולך להתלוות אליך בזמן הלידה כיצד ובאיזו תדירות לבצע בדיקות סוכר עם מד הסוכר הביתי שלך ובמידה וישנם שינויים דרסטיים בערכי הסוכר לעדכן במידי את הצוות. בנוסף להמשיך ולעקוב אחר ערכי הסוכר גם לאחר ההיריון ובעת גילוי ההיריון הבא על מנת להתחיל ולאזן מוקדם ככל הניתן.


506 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page