top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

טיפולי פוריות וסוכרת

בין 7-10% מהנשים יפתחו סוכרת במהלך הריונן. סוכרת הריון הינו מצב רפואי המושפע באופן משמעותי מהתנהלות ההריונית וברוב מהמקרים, ניתן לאזן את הסוכרת באמצעות תזונה נכונה, אורח חיים בריא ומדידות סוכר תכופות.

טיפולי פוריות -הריון וסוכרת
טיפולי פוריות -הריון וסוכרת

כולנו מודעים להשלכות המגוונות של הסוכרת על הבריאות אך פחות מודעים להשפעה על בריאות והתפתחות העובר במהלך ההיריון. למרות שהסוכרת כבר הוגדרה כמגפה כלל עולמית ומימדי החולים בה עולים בכל שנה בקצב מסחרר, ההתייחסות לסוכרת בתהליך של הכניסה להריון אינו פחות חשוב ויכול אף להיות קריטי בנוסף לטיפול בסוכרת בזמן ההיריון עצמו.

במדינת ישראל ההערכה היא שכחצי מליון אנשים נמצאים במצב של טרום סוכרת

ושל סוכרת סמויה ביניהן כמובן גם נשים בגיל הפוריות.

בעידן המודרני רבות הנשים בגיל מתקדם יותר ביחס לדורות הקודמים הנכנסות להריון ובכך עולה הסיכון לסוכרת כיוון שהגיל עצמו הינו גורם סיכון לסוכרת. ובל נשכח את כמות האנשים עם עודף משקל והשמנה שהולכת ועולה גם היא. כולם מהווים יחד מצב בריאותי שיש להתייחס אליו בכובד ראש.

עם ההתקדמות בגיל והעלייה במשקל (וגורמים נוספים כמובן), כך גם עולה הצורך בהתערבות רפואית כגון טיפולי פוריות הנפוצים מאוד בארץ. טיפולי הפוריות נדרשים במצבים רפואיים שונים ומבוצעים גם בנשים סוכרתיות או טרום סוכרתיות ולעיתים ללא ההתייחסות המספקת הנדרשת למצב עדין זה. סוכרת שאינה מאוזנת יכולה לפגוע בסיכויי האישה להיכנס להריון ואף לגרום לליקויים בהתפתחות העובר בשלבים הראשונים והמתקדמים של ההיריון כגון מומים מולדים ואף מוות תוך רחמי במקרה הגרוע ביותר.

על כן, לאישה המתכננת הריון טבעי או בעזרת טיפולי פוריות ישנה חשיבות גדולה לאיזון הסוכרת כחלק בלתי נפרד בהכנת הגוף לקראת ההיריון.

אז מה לעשות על מנת למנוע?

גורמי סיכון משפחתיים: ראשית, קצת עבודת בלשות. זה הזמן להתחיל לתחקר את בני המשפחה על קיום סוכרת במשפחה הקרובה ואפילו המורחבת. כן, גם "סוכר גבוה" וגם סבתא שחלתה בסוכרת בגיל 80 נחשבים סוכרת במשפחה, שהיא המרכיב הגנטי של המחלה. משקל גבוה בלידה (מעל 4 ק"ג) של ההריונית עצמה או של קרובי משפחה יכולים גם לרמוז על סוכרת שלא אובחנה בזמן ועל גנטיקה של סוכרת במשפחה.

בדיקות של האישה ההרה: ערכי הסוכר בצום בבדיקות דם שנעשו לא בהריון ונמצאו מעל 100 מ"ג לד"ל, מהווים מצב של קדם סוכרת. אישה שערכי הסוכר שלה שלא בהריון היו מעל ערך זה נכנסת לקטגוריה של "קדם סוכרתית" בו יש להשקיע מאמצים במניעת התפתחות המחלה על ידי אכילה נכונה, השגת משקל תקין ופעילות גופנית.

ערכי סוכר בצום בזמן ההיריון של 95 מ"ג ומעלה (או אפילו 90 מ"ג לד"ל ומעלה, על פי החלטת הרופא המטפל) מחייבים גם הם בירור נוסף כבר בתחילת ההיריון. המצאות של עובר גדול לגיל ההיריון והיקף בטן גדול מהרצוי של העובר, גם הם רמזים להמצאות סוכרת שאינה מאובחנת ומאוזנת. סוכרת הריון בהריונות קודמים גם היא גורם סיכון לסוכרת בהריון נוסף ולכן על כל הריונית שכבר חוותה סוכרת בהריון קודם, לבצע העמסת סוכר מלאה עם רגע גילוי ההיריון הבא.

כל אלו ועוד מהווים סיבות חזקות לביצוע בדיקת העמסת סוכר בשלב מוקדם יותר מהבדיקה הסטנדרטית של העמסת סוכר של 50 גרם גלוקוז שנערכת בשבועות 24-28 להריון ולעיתים תשלח ההריונית להעמסת הסוכר המלאה (100 גרם גלוקוז) או שתשלח למעקב במרפאה לבריאות האישה ותתחיל למדוד סוכרים במד הסוכר הביתי ללא בדיקות התבחין המלאה. זאת אם ישנו חשש סביר שישנה סוכרת והרופא המטפל אינו רוצה להעמיס סוכרים על ההריונית שקרוב לוודאי הינה סוכרתית בוודאות.

לאישה שכבר אובחנה כסוכרתית טרם ההיריון מומלץ להתחיל הריון עם ערכי סוכר מאוזנים בצורה קפדנית, עדיף עם ממוצע תלת חודש של סוכר (המוגלובין A1C) עד 6.5. ישנה חשיבות רבה להשקעת מאמצים לאיזון הסוכר טרם ההיריון וקופות חולים רבות מכירות ומסייעות בתהליך זה על ידי סבסוד ציוד רפואי מתקדם כגון סנסור (מד סוכר רציף) או משאבת אינסולין למי שמעוניינת בכך.

לא מומלץ להתחיל טיפולי פוריות והריון עם סוכרת בלתי מאוזנת. ראשית יש לאזן את ערכי הסוכר ורק לאחר מכן להתחיל את תהליך הכניסה להריון. זאת בשל החשש בסוכרת שאינה מאוזנת למומים מולדים שיכולים להיווצר בשבועות הראשונים של ההיריון, לעיתים עוד לפני שיודעים שקיים הריון כלל.

אמנם אישה המגיעה לטיפולי פוריות כנראה חוותה התלבטויות רבות עד להגעה להחלטה זו ויתכן שהזמן משחק כנגדה מבחינת היכולת שלה להתעבר והמלצות הרופאים המכוונות להזדרז במשימה. ויחד עם זאת, חבל לפגוע או אפילו לאבד הריון כל כך יקר ומאומץ בשל מצב שניתן לטפל ולמנוע אותו, כמו סוכרת בלתי מאוזנת. בזמן ההיריון עצמו מומלץ מאוד לעבור למעקב במרפאה לבריאות האישה שם ניתן סיוע של צוות רב מקצועי המתמחה באיזון סוכרת הריון וכולל רופא הריון בסיכון גבוה, אחות ליווי הריון ודיאטנית בריאות האישה.

רוב המקרים של סוכרת בהריון יאוזנו על ידי דיאטה מתאימה וניטור סוכר בצום ולאחר כל ארוחה מרכזית, ויחד עם זאת, בחלק מהמקרים תהייה המלצה לטיפול תרופתי או באמצעות אינסולין. יש לזכור שיעדי הסוכר אצל סוכרתית שאינה בהריון הינם שונים מיעדיי האיזון בסוכרת הריון ולכן אישה שנחשבה כטרום סוכרתית לפני ההיריון, יתכן ובזמן ההיריון תחשב כסוכרתית על אותן רמות של סוכר.

חשוב לדעת שכל אישה שחוותה סוכרת בהריון, נמצאת בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת במהלך חייה ולכן חשיבות של שמירה על אורח חיים בריא יכולה למנוע התפתחות סוכרת מסוג 2 בגיל מאוחר יותר. ועם כל זאת, חשוב לזכור שסוכרת הריון, אם מאוזנת ומוקפדת תוביל בדרך כלל לתוצאות חיוביות ולעובר בריא ושלם בדיוק כמו של אישה בריאה לחלוטין. ולכן עם ההכנה הנכונה, המעקב הצמוד והרבה השקעה גם סוכרתית יכולה ללדת עובר מוצלח ומשובח. שווה להתכונן - ההשקעה בהחלט משתלמת!


580 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page