top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

איך למנוע התפתחות של סוכרת מסוג 2?

כל מה שצריך לדעת על הסיבות להתפתחות הסוכרת וכיצד ניתן למנוע את הופעתה

שילוב של גנטיקה, סביבה ואכילה
שילוב של גנטיקה, סביבה ואכילה


ראשית, על מנת לדעת איך למנוע סוכרת מסוג 2 יש להבין מאיפה נובעת המחלה וכיצד היא מתפתחת.

רבות אני שומעת על אנשים שחוששים שאם הם יאכלו דברי מתיקה, הם יחלו בסוכרת וזאת עובדה לא נכונה!

למרות שכאשר אדם כבר חולה במחלה , המזונות הראשונים המומלצים להפחתה מהתפריט הם דברי מתיקה , חשוב להבין שסוכרת לא נובעת מאכילת יתר של ממתקים.


כמו מחלות כרוניות רבות אחרות סוכרת נובעת משני גורמים- גנטיקה והסביבה.

כלומר אם אחד מבני המשפחה חולים או חלו בסוכרת, גם אם לקו במחלה בגיל מבוגר, זאת אומרת שישנו גורם סיכון גנטי המנבא את התפתחות המחלה. במידה ואותו אדם לא יקפיד על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין ופעילות גופנית, רוב הסיכויים שבשל כלשהו בחייו הוא יפתח את המחלה.


התפחות מחלה הסוכרת הוא תהליך ארוך המתקדם בשלבים היכול להמשך גם שנים מבלי שאדם ידע בכלל על השינויים המתרחשים בגופו. תהליך זה מושפע רבות מצבירת רקמת שומן בעיקר באיזור הבטני והפרשת הורמונים המתערבים ומשבשים את תהליך יצור האינסולין בגוף ובמקביל גם מפחיתים את רגישות הגוף להורמון האינסולין האחראי להכנסת הסוכרים המפורקים במערכת העיכול לתוך התאים וכך עולה רמתו של הסוכר בדם בהדרגתיות.


במקרה הטוב ניתן לאתר רמות גבוליות של סוכר בדם ולמנוע את התפרצות המחלה אך לעיתים ללא מעקב נכון נאתר את החולים כאשר רמות הסוכר בדם שלהם גבוהות במיוחד וכבר ישנם סימפטומים ממשים למחלה כגון צמא מוגבר, שתייה מרובה וירידה חדה במשקל ואז לא נותר אלא לאבחן ולהתחיל לטפל.


לסרטון בנושא תסמיני הסוכרת:


כיום גוברות ההוכחות ליעילות איזון קפדני של רמות הסוכר כבר בשלבים הראשונים ביותר של המחלה לשיפור במניעת סיבוכים של מחלת הסוכרת אשר הם רבים ומורכבים ועלולים לפגוע באיברי מטרה רבים בגוף כגון העיניים, הרגליים, הכליות, מערכת העצבים וגורם התמותה העקרי בחולים פגיעה לבבית.


קיימים גם מקרים בהם אנשים בעלי משקל תקין ואורח חיים בריא לוקים במחלה בשל תנגודת גבוהה של הגוף שלהם לאינסולין וגם ההפך, אנשים שמנהלים אורח חיים מאוד לא בריא אך אינם לוקים במחלה אך מקרים אלו הם ספורים ורוב חולי הסוכרת סובלים מעודף משקל בדרגות שונות והיום אפילו הוגדרה המחלה במימדים של מגפה, הרבה בשל נתוני עודף המשקל וההשמנה הגוברים בעולם.


חשוב לציין כי

כיום על פי הADA האיגוד האמריקאי לסוכרת, לא הוכח תוסף או מזון כלשהו היכול למנוע או לטפל בסוכרת ויכול לשמש כתחליף לטיפול התרופתי ולאורח חיים בריא. על כן, שוב אין לנו ברירה אלא לחזור לטיפול המנעיתי העתיק והיעיל ביותר שהוא שמירה על תזונה נבונה, משקל ופעילות גופנית.


אז מה עושים?

ראשית, אדם היודע על בן משפחה כלשהו הסובל ממחלה הסוכרת או שסובל מעודף משקל, או גם אישה שפיתחה סוכרת במהלך הריונה מומלץ להם לערוך בדיקות דם תקופתיות על מנת לגלות מגמת עליה כלשהי בערכי הסוכר. במידה וכבר התגלו רמות גבוהות אפילו מעט (100 וקצת) מהנורמה כדאי להתחיל בתהליך של ירידה במשקל בשל מעורבות רקמת השומן בתהליך התפתחות המחלה, להפחית דברי מתיקה כמה שניתן מהתפריט, לאכול פחמימות מורכבות המכילות סיבים תזונתיים המעכבות את קצב הספיגה של הפחמימות אל מחזור הדם כגון לחם מקמח מלא, אורז ופסטה מקמח מלא וקטניות ולהרבות בירקות ובפעילות גופנית.


דווקא אדם עם בדיקות דם גבוליות נמצא במקום שבו הוא יכול למנוע את התפתחות המחלה וכמובן שהמניעה היא הטיפול הטוב ביותר. לא כדאי לחכות עד שהערכים יעלו ורק אז לטפל, אלא להתיחחס ברצינות לכל תוצאה העולה ולו מעט על הנורמה המומלצת של 100 מ"ג\ד"ל בצום.


לאנשים שכבר אובחנו במחלת הסוכרת מומלץ להיות במעקב צמוד ולהתייעץ על רופא ודיאטנית לגבי התפריט והמזונות המומלצים להם ולא להסתמך על שמועות לגבי מוצרים כאלו או אחרים העשויים להפחית את רמות הסוכר. מוצרים אלו אינם יכולים להוות תחליף לתרופות וחלקם אפילו יכולים להכיל סוכר! למי שמאמין ביתרונות מוצר זה או אחר לשיפור ערכי הסוכר, ניתן להוסיפו אך לא במקום התרופה וכמו כן כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע לגבי מרכיביו ויעילותו.

אז תבדקו, תתיעצו והכי חשוב תמנעו!


אז מה בדיוק ההבדל בין סוכר גבוה וסוכרת? ההסבר המלא בסרטון מטה


איזון נעים


79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page