top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

האם ממתיקים מלאכותיים באמת מזיקים?

אין אדם שלא מודע לנזקים האפשריים מצריכה עודפת של סוכר פשוט, אבל האם התחליפים המלאכותיים עדיפים או שהם מזיקים אף יותר?

כל האמת מאחורי המחקרים אודות השפעת צריכה של ממתיקים מלאכותיים בכתבה הבאה.


מה המחקרים באמת אומרים
מה המחקרים באמת אומרים

האם ממתיקים מלאכותיים מזיקים?


לאחרונה יצא משרד הבריאות בקמפיין המעודד שתיית מים- מעולה! שמעודד הפחתה של צריכה משקאות ממותקים והחלפתם במשקאות דייאט- כל הכבוד.

אבל את המשפטים והססמאות שמאחורי הקמפיין- ששתיית משקאות דייאט מובילים להשמנה ולסוכרת- מסתבר שצריך לקחת בערבון מוגבל ואסביר לכם בדיוק למה.


מצרפת לכם את עקרי התוצאות של סקירה שנעשתה בנושא על 283 מחקרים שבחנה את השפעת צריכת ממתיקים על הבריאות מתוך:

Health effects of the use of non-sugar sweeteners A systematic review and meta-analysis Magali Rios-Leyvraz and Jason Montez. 2022.


במחקרים קלינים מצאו בהשוואה של ממתיקים מול צריכת סוכר-

ירידה קלה במשקל וב BMI, ללא הבדל בתמותה מכל הסיבות ללא השפעה על תוצאות הקשורות לסוכרת- ערכי גלוקוז בדם, הפרשת אינסולין המוגלובין A1C ומדד HOMA. לגבי מחלות לב- מצאו עליה ב HDL וללא ממצאים הקשורים ללחץ דם LDL וטריגליצרידים. לגבי סרטן- לא נמצאה השפעה לגבי צריכת קלוריות וסוכר- מצאו הפחתה לגבי נשים בהריון- אין מידע


במחקרי מקרי מקרה ביקורת (רמת הוכחה נמוכה יותר)-

מצאו עליה במדדים של השמנה, BMI, סוכרת, מחלות לב, סרטן השלפוחית (בשימוש בסכרין) ולידה מוקדמת בנשים בשימוש בממתיקים אך כל המחקרים הינם ברמת הוכחה נמוכה או נמוכה מאוד.


*לא נכלל במחקר הממתיק אריתריטול.


מסקנה- אמנם נראה שישנה השפעה של צריכת הממתיקים על הבריאות אך רמת ההוכחה הינה נמוכה עד נמוכה מאוד ובמחקרים הקלינים שנעשו בנושא לא מצאו תוצאות דומות...


האם ממתיקים מלאכותיים מזיקים
האם ממתיקים מלאכותיים מזיקים


וכעת לדעתי האישית-


החלפת שתייה מתוקה בדייאט אינה טובה יותר- עדיף לשתות מים.

לגבי צריכה של גלידות, יוגורטים וקינוחים עם ממתיקים- הם בהחלט עונים על הצורך במתוק, אינם מעלים את ערכי הסוכר- ואני מאמינה שאם צורכים אותם במידה, הם עוזרים גם לסוכרתיים להרגיש שהם אוכלים משהו טעים ולהצליח להחזיק מעמד עם תזונה מוקפדת לאורך זמן.

במקרה של סוכרתיים שנאלצים להתמודד עם סוכרת במשך תקופה של עשרות שנים, לעיתים המוצר הממותק מאפשר אכילה של משהו טעים מבלי לראות עליה משמעותית בערכי הסוכר בדם- מה שמאפשר איזון טוב יותר ואיכות חיים גבוהה יותר לאורך שנים.


ובקיצור-

על פי ה ADA צריכת הממתיקים נחשבת בטוחה כל עוד אין פיצוי של צריכה קלוריות עודפת בשל השימוש בממתיקים - דבר המוביל להשמנה שהיא כנראה ועדיין הגורם הסביבתי המשמעותי ביותר המוביל להתפתחות הסוכרת.

אז עד שה ADA והמועצה הלאומית לסוכרת יצאו בהצהרה שהממתיקים הינם מזיקים ושעלינו להמנע, אני ממליצה -לנסות לאכול כמה שיותר טבעי, כמה שפחות מעובד ובמידה.


מקווה שעניתי לכולם.

ומוזמנים לשתף אם אהבתם את הפוסט.

קישור למאמר המלא

file:///C:/Users/Owner/Downloads/9789240046429-eng.pdf


לרכישת סדנת בישול דיגיטלית לסוכרת לחצו כאן.



268 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page