top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

איך לבחור עוגה ללא סוכר?

שלושה טיפים שיעזרו לכם לעשות את ההחלטה הנכונה.

עוגה ללא תוספת סוכר, עוגה ללא סוכר או עוגה ללא קמח? מתלבטים איך לבחור עוגה ללא סוכר?

אם גם אתם עומדים אובדי עצות מול המבחר הענק של העוגות המוצעות לאנשים המתמודדים עם סוכרת, הכתבה הזו היא בשבילכם.



איך לבחור עוגה ללא סוכר
איך לבחור עוגה ללא סוכר


נעים מאוד, אני בתיה אלימלך דיאטנית סוכרת ויועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת (למי שחדש פה :).

לאור שאלה שעלתה בקבוצת הוואטס אפ שלי למתכונים וטיפים לסוכרתיים החלטתי לענות בהרחבה במדריך זה שיצרתי במיוחד בנושא.


לאור העליה במודעות לנזקים הרבים הכרוכים בצריכה מופרזת של סוכר, החלו לייצר המאפיות, בתי הקפה ורשתות השיווק חלופות אחרות עבור ציבור האנשים המתמודדים עם סוכרת או אלו המעוניינים לשמור על אורח חיים בריא יותר .


אך האם החלופות בצורת עוגות ללא סוכר, ללא תוספת סוכר או ללא קמח אכן ישפיעו לטובה על ערכי הסוכר שלנו ולא יעלו אותם?


כיוון שהמגוון בשוק כל כך גדול, למרות המטרה הנעלה, בסופו של דבר שוב נוצר בלבול גדול בקרב הציבור ופעמים רבות כאשר אדם סוכרתי מחליט אכן להשקיע ממיטב כספו במוצר המשווק כמותאם לסוכרת או כבריא יותר, הוא מתבדה ובמדידות הסוכר רואה ערכים גבוהים ממה שציפה לראות. או שבמקרים אחרים פשוט מתייאש ולא קונה כי לא באמת יודע האם המוצר מתאים עבורו או לא.


אז איך באמת תוכלו לדעת האם העוגה או העוגיה "ללא סוכר" שלכם אכן מתאימה ולא תעלה לכם את ערכי הסוכר לשחקים?


חילקתי עבורכם את תהליך הבילוש ל 3 טיפים עיקריים. במידה ותצליחו לבחור נכון בשלושת הפרמטרים, סביר להניח שתצאו בשלום מן ההרפתקאה של אכילת עוגה או עוגייה ללא סוכר.


  1. סוג הממתיק שבו נעשה שימוש בעוגה- עוגה ללא סוכר לא בהכרח תהיה נטולה מממתיק שהוא שווה ערך או דומה לסוכר הלבן. שימוש בסוכר חום, סוכר קנים, מולאסה, דבש, סילאן או מייפל יהיה שווה ערך פחות או יותר לסוכר לבן ולכן תחלופה זו אולי תייקר את מחיר המוצר אך בפועל לא תפחית משמעותית את כמות הפחמימות הפשוטות והזמינות בעוגה ועל כן סביר שאכילה ממנה תעלה במידה די דומה את ערכי הסוכר בדם. אז מה כן יעשה את ההבדל? שימוש בממתיק מלאכותי או בתחליף סוכר כגון אריטריטול, סטיביה, סוכרלוז, מונק פרוט ושאר הממתיקים בהחלט יפחית את כמות הפחמימות בעוגה. האם אתם מעוניינים להשתמש בתחליף סוכר זו כבר החלטה שלכם (מוזמנים לקרוא עוד על האם תחליפי סוכר באמת מזיקים בכתבה שכתבתי בנושא בלחיצה כאן).

  2. סוג הקמח שבו נעשה שימוש בעוגה- קמח מלא, קמח שיפון וקמחים מלאים המוספים לעוגה יהיו עדיפים מקמח לבן כמובן כיוון שהם עשירים בסיבים תזונתיים ובחומרים מזינים אחרים כגון ויטמינים ומינרלים. שימו לב שקמח כוסמין המככב לאחרונה בכותרות יכול להגיע גם בצורתו הלבנה ואם לא מפורט שאכן מדובר בקמח כוסמין מלא, דינו יהיה די דומה לקמח הלבן הרגיל מבחינת השפעתו על הסוכר. קמחים ללא גלוטן גם הם לא יהיו בהכרח טובים יותר ואף לעיתים מבחינת ההשפעה על ערכי הסוכר הם אף נחותים בשל כמות הפחמימות הזמינות הגבוהה שבהם. לדוגמא קורנפלור שאינו מכיל גלוטן אך מכיל כ 88 גרם פחמימה ל 100 גרם מול קמח לבן רגיל המכיל כ 75 גרם פחמימה ל 100 גרם. ככל שהעוגה תהיה עשירה יותר בקמח מלא, כך היא גם תהיה פחות אוורירית ולכך יש השפעה על מרקם העוגה ויכולתה לתפוח. ברוב המקרים תהיה תערובת של קמחים לבנים ומלאים בכדי להגיע למרקם הרצוי והמוצלח של העוגה. שימו לב שמסווה הקמח יכול להיות גם בצורה של "פירורים" כמו בעוגת הגבינה פירורים או בקרמבל תפוחים הידועות לשמצה והכה טעימות או בצורת בצק פילו או בצק עלים המתחבאים להם בשטרודל גבינה או תפוחים הנהדרות. אז מה עדיף? אופציה 1- בחירת עוגה שאחוז הקמחים המלאים בה גבוה יותר ביחס לקמח הלבן (אם נתון זה כתוב וידוע), אופציה 2- החלפת הקמחים בקמחים דלי פחמימות כגון קמח שקדים וקמח קוקוס, אופציה 3- לבחור מראש עוגה המכילה כמות קטנה של קמח שזו ההמלצה האישית שלי- עוגת גבינה המבוססת ברובה על גבינה שהיא חלבון ולא מעלה באופן משמעותי את ערכי הסוכר או עוגה על בסיס שוקולד מריר, ביצים וקמח שקדים לדוגמא. מנסיוני אכילה של עוגה מסוג זה לא תוביל לעליה חדה בערכי הסוכר (בהנחה שרמות הסוכר מאוזנות באופן כללי כמובן). 3. שאלה אחרונה בתהליך הבילוש- האם העוגה מכילה פרי? כיוון שהפירות באופן טבעי מכילים פחמימות, כל עוגה שמבוססת על פרי תכיל כמות לא מבוטלת של פחמימות ובתוספת של ממתיק וקמח כלשהו, כבר תהיה לנו הצטברות די רצינית של פחמימות במנה. אז מה עדיף? לאכול פרי :) סתם. אם כבר בחרתם בעוגה המכילה פרי, השתדלו באמת לוודא שלא הוסף ממתיק נוסף לעוגה כגון סוכר או דבש וכדומה ושהקמח הוא קמח דל פחמימה.


וכמו תמיד אני ממליצה להתייחס לעוגה כארוחת ביניים, לרווח את אכילתה 2-3 שעות מארוחה אחרת ולא להצמיד אותה כקינוח לארוחה מלאה שהכילה פחמימה. כך תתחילו את אכילתה על ערכי סוכר נמוכים יותר שהספיקו לרדת בתקווה מהארוחה הקודמת וכמובן שאני ממליצה לכם לבחון את התגובה האישית שלכם במדידה שעתיים לאחר אכילתה.




אם גם לכם יש שאלות בנושא של תזונה וסוכרת ופשוט אין לכם למי לפנות, אתם מוזמנים להצטרף לקבוצת הוואטס אפ שלי שבה אני עונה על כל מה שרציתם לדעת על תזונה וניהול נכון של הסוכרת וכמובן המון מתכונים מותאמים.

ההשתפות בקבוצה כרוכה בתשלום חודשי ומוצעת במחיר השקה לשבוע הקרוב בלבד.

לפרטים נוספים מוזמנים ליצור איתי קשר ב 050-5330655


מקווה לראותכם


ושיהיה בתאבון!


❤️


בתיה


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page