top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

תחליפי סוכר לחולי סוכרת

האם באמת תחליפי הסוכר משרתים את המטרה לשמה נועדו והאם הם עדיפים על צריכה של סוכר לבן?


תחליפי הסוכר האם באמת בריאים יותר?
תחליפי הסוכר האם באמת בריאים יותר

כולנו רוצים "ללכת עם ולהרגיש בלי" , להיות רזים וחטובים ומצד שני לאכול כאוות נפשנו מבלי להרגיש שישנם איסורים או מגבלות על מגוון המזונות שאנו צורכים.

באופן טבעי ההעדפה למתוק הינה מולדת ותפקיד ההורים בתמיכת מערכות החינוך והבריאות הממשלתיים הינו לחנך ולחשוף למגוון מזונות מזינים על מנת לייצר הרגלי אכילה נכונים לילדנו מגיל צעיר.

הסוכר (גלוקוז) הינו הרכיב המספק את האנרגיה לתפקוד התקין של אברי הגוף והמוח האנושי.

הוא מגיע למחזור הדם ומשם לתאי הגוף דרך המזון שאנו צורכים וכמו כן הוא מופק באופן טבעי מהכבד.

למרות המודעות ההולכת וגוברת לגבי אורח חיים בריא ואכילה נכונה בעולם המודרני, גוברים באופן מדאיג גם שיעורי ההשמנה בקרב האוכלוסיה הנגרמת בין השאר מצריכה קלורית עודפת המורכבת בחלקה ממזונות ומשקאות ממותקים בסוכר וכמו כן מירידה בפעילות הגופנית.

הסוכר, כמו מרכיבים אחרים במזון, אם נצרך בכמות מופרזת, עלול להוביל לעליה במשקל שהינה אחד הגורמים המרכזיים לתחלואה כרונית במחלות כגון סוכרת, מחלות לב וכלי דם ועוד.

בשנים האחרונות ולאור דרישה הולכת וגוברת מצד הצרכנים למזונות "מתוקים" אך שאינם מכילים כמות גדולה של קלוריות וסוכרים, החליפה תעשיית המזון את הסוכר המוסף בממתיקים שונים חלקם "טבעיים" אך במינונים גבוהים או בממתיקים מלאכותיים במוצרים שונים.

מהם תחליפי הסוכר?

תחליף סוכר כולל בתוכו ממתיקים מלאכותיים וסוכרים כוהליים כגון אסופלם K, אספרטיים, סכרין, סוכרלוז וסטביה או שימוש בפירוק סוכר טבעי כגון תוצרי פירוק הלקטוז להמתקת מוצרי חלב לדוגמא, כולם מטרתם להגביר את המתיקות במוצר ללא תוספת קלוריות משמעותית.

תחליפי הסוכר נחשבים לבטוחים בשל ההנחה שהם נצרכים בכמות מועטה וישנו קושי להוכיח גרימת נזק על ידים במחקרים שנעשו עד כה. ישנם מחקרים שהעידו על נזקים אך טרם ניתן להסתמך על ממצאים אלו כהמלצה גורפת להימנעות משימוש בהם באוכלוסיה הכללית.

בנייר העמדה בנושא שימוש בתחליפי סוכר בקרב ילדים ונוער שפורסם על ידי משרד הבריאות ביוני 2020 דווח כי "בין השנים 2000-2008 עלתה צריכת הממתיקים המלאכותיים בשיעור של 23% בקרב מבוגרים ובשיעור של 70% בקרב ילדים ובין השנים 2000-2012 נצפתה עליה של כ 200% בצריכת תחליפי סוכר בקרב ילדים".

מצד שני שיעורי ההשמנה בקרב ילדים נמצאים בעליה ומכאן ניתן להסיק כי תחליפי הסוכר אינם מהווים פתרון לבעיית ההשמנה והתחלואה הנלוות לה. מסקנה נוספת של חברי הועדה שסקרה באופן מעמיק את נושא הממתיקים היתה ש"אמנם משקאות ומזונות המכילים תחליפי סוכר מכילים פחות קלוריות אך צריכתם אינה יעילה בהורדה במשקל. נראה אף כי ההשפעה של הפחתת כמות הקלוריות במוצר לרוב גורמת לציבור לרכוש או לצרוך יותר ממנו ומובילה אף למצב שבו הצריכה הקלוריות הסופית נשמרת או גבוהה יותר ממוצר שלא הופחתו ממנו סך הסוכר והקלוריות".

סקירה נרחבת בנושא שנעשתה על ידי ארגון הבריאות העולמי ה WHO הסיקה כי אמנם המחקר בתחום עדיין אינו מספק אך כי תחליפי הסוכר לא נמצאו תורמים לבריאות ולא ניתן לשלול נזק כתוצאה מצריכתם.

אם כך מה כן מומלץ לאכול?

דפוס התזונה המומלץ ביותר על פי משרד הבריאות בישראל הינו התזונה הים תיכונית המעודד צריכת מזונות ממקור צמחי כגון ירקות, קטניות, אגוזים, זרעים, פירות, דגנים מלאים, דגים, שמן זית, מוצרי חלב, ביצים ויין. על פי תזונה זו יש להמעיט בצריכת בשר, מזונות מעובדים וסוכרים פשוטים כגון סוכר לבן (או סוכר חום שאינו שונה מהלבן מבחינת ערכיו התזונתיים) ודבש. אימוץ של מזונות אלו בתפריט היומי עשויים להוביל לשיפור בתחלואה ולהארכת תוחלת ואיכות החיים באוכלוסיה הכללית.

וכעת בנימה אישית בתור דיאטנית סוכרת-

כיוון שסוכרת הינו מצב רפואי כרוני שנמשך במשך שנים רבות, לעיתים רוצים הסוכרתיים גם להנות מהטעם המתוק של קינוח או פרוסת עוגה מבלי להגיע למצב של חריגה משמעותית בערכי הסוכר הנמדדים. הממתיקים המלאכותיים הקיימים בשוק היום, מתקדמים יותר, ניתן להוסיפם למאפים ובישולים והשתפרו גם מבחינת טעמי הלוואי ועל כן לעיתים, אם משולבים במינון הנכון ובמתכון הנכון הם יכולים להוות אלטרנטיבה טובה לדבר מתיקה.

יחד עם זאת אין להניח כי מוצר שאינו מכיל סוכר אינו מכיל פחמימות ויתכן בהחלט במקרים רבים כי מוצר שלמרות שאינו מכיל סוכר, ישפיע בצורה לא מועטה על ערכי הסוכר הנמדדים בדם.

על כן, על הסוכרתיים ללמוד להכיר את תחליפי הסוכר השונים ולדעת כיצד לקרוא בצורה נכונה את הסימון התזונתי של גבי אריזת המוצר או בבחירת מתכון "ללא סוכר" בכדי לעשות בחירה מושכלת בעניין. במקרים רבות פיסת שוקולד מריר בעל אחוזי קקאו גבוהים או מנת פרי תהיה אלטרנטיבה טובה יותר ופחות מעובדת לטעם המתוק גם עבור הסוכרתי (במידה והאיזון תקין ובמסגרת דפוסי אכילה נכונים) בהשוואה לעוגה ללא סוכר המכילה ממתיקים מלאכותיים.

ובכל מקרה כסוכרתיים וגם כאנשים בריאים מוטב היה לכולנו אם היינו משקיעים בהקניית הרגלי אכילה טובים יותר, באורח חיים פעיל יותר, בצריכת סוכרים בצורתם הטבעית ובמינונים הנכונים בכדי לשמור על בריאות שלמה לחיים ארוכים ואיכותיים עד 120.


לנייר העמדה המלא של משרד הבריאות לחצו כאן

ושיהיה קיץ נעים ובריא לכולם!



769 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page