top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

תזונה לסוכרת

מה התזונה הטובה ביותר עבור אדם המתמודד עם סוכרת? מה מותר ומה אסור לאכול?

כך בונים תזונה לאדם המתמודד עם סוכרת שתחזיק לאורך זמן.


תזונה נכונה לסוכרת לא רק פרכיות וקוטג'
תזונה נכונה לסוכרת לא מה שחשבתם

בכדי להבין מהי התזונה הנכונה עבור סוכרת ראשית יש להבין כיצד היא פועלת.

הסוכרת היא מחלה שבה משתבשת בגוף היכולת לשמור על ערכי הסוכר בטווח הנורמה (אשר אצל האדם הבריא עשויה לנוע ממינימום של 55 מ"ג לפני האכילה לד"ל ועד 140 מ"ג לד"ל לאחריה).


אצל האדם המתמודד עם סוכרת, ערכי הסוכר לאחר האכילה עולים מעבר לערך הרצוי, נשארים גבוהים זמן רב ולעיתים יורדים מתחת לערך הנמוך הנורמטיבי (בעיקר בשל שימוש בטיפול תרופתי במינון גבוה או בשל חוסר התאמה בין האכילה לבין הטיפול התרופתי).

בשל כך מצטמצם הזמן שבו אדם נמצא בטווח היעד הרצוי של ערכי הסוכר וזהו מדד משמעותי שעליו מתמקד הטיפול המתקדם ביותר בעת השאיפה להגעה לאיזון מיטבי של ערכי הסוכר בדם.


כיום, אין עוררין כי לתזונה ישנה השפעה מרחיקת לכת ומשמעותית ביותר על שמירה על ערכי הסוכר בטווח התקין ואף ארגוני הבריאות הגדולים ביותר בעולם בינהם האגודה האמריקאית לסוכרת, ה ADA מכירים בכך שלתזונה ישנה השפעה לא פחותה ואף חזקה יותר על איזון ערכי הסוכר בדם בהשוואה לטיפול התרופתי.


כיוון שחלק מהגורמים המשמעותיים ביותר על הגברת הסיכון להתפתחות הסוכרת הינם אכילה לא מאוזנת, חוסר בפעילות גופנית ועודף משקל, ההתייחסות לשיפור הרגלי האכילה לא רק מסייעת לאיזון טוב יותר של ערכי הסוכר, אלא נותנת מענה לסיבה שגרמה לרוב להתפתחות הסוכרת מלכחתילה.


אז כיצד בונים תזונה נכונה לסוכרת?


הטעות הנפוצה ביותר שאני נתקלת בה בתור דיאטנית בטיפול באנשים המתמודדים עם סוכרת היא שימוש בתפריטים גנריים ואימוץ דפוסי אכילה כללים שלא בהכרח מותאמים לאדם המאמץ אותם.


בבואנו להתאים תזונה לסוכרתי, אנו לוקחים בחשבון גורמים רבים ביניהם- העדפות הסוכרתי, מדידות הסוכר, אורח החיים, סדר היום, המטרות שהוא שואף להגיע אליהן, בדיקות הדם והיעדים המטאבולים (האם יש גם יתר לחץ דם, פרופיל שומנים לקוי ועוד מחלות ברקע שיש להתייחס אליהם), פעילות גופנית ועוד רבים.


כאשר אנו מאמצים דפוס תזונה שלא לוקח בחשבון גורמים אלו ועוד רבים, לרוב יהיה קשה להתמיד באורח החיים מה שמוביל לגלגל רשע של "שבירה", חוסר איזון ועליה חוזרת במשקל.


מה תכלול תזונה טובה לאדם הסוכרתי?


תזונה המותאמת בצורה נכונה לסוכרתי תכלול לרוב התאמה של סדר הארוחות, כמות המזונות, חלוקת המזונות על גבי היום לפי מידת רעב ושובע, זמינות להכנה ועוד דגשים רבים.

המטרה בסופו של דבר היא להגיע למצב של שובע ונינוחות באכילה תוך השגת ערכי הסוכר המיטביים.


זכרו שהמטרה באיזון הסוכרת היא לא רק לראות ערכי סוכר טובים! אלא גם שהאדם המתמודד עם הסוכרת ירגיש טוב, לא יהיה רעב, יוכל לבצע פעילות יום יומית ופעילות גופנית כפי שהיה רגיל או רוצה בכך ויהיה שבע רצון ממגוון ומהטעם של הארוחות שלו!


בבואנו לטפל בסוכרתי בסופו של דבר המטרה לטווח הרחוק הינה למנוע סיבוכים ומחלות ולהאריך את תוחלת החיים מבלי ליצור פגיעה באיכות החיים!



איך עושים זאת בפועל?


בשלב הראשון אנו מנסים לזהות הרגלים שאינם מקדמים את ערכי הסוכר האידיאליים- כגון צריכה של משקאות ממותקים, מזון מעובד, דברי מתיקה, פחמימות פשוטות והעדר פעילות גופנית.


בשלב הבא ננסה לשלב בתפריט היומי יותר ירקות, חלבון רזה מהחי או מהצומח כגון דגים, טופו, ביצים, מוצרי חלב ותחליפיו, שומן צמחי כגון שמן זית, אגוזים, אבוקדו, טחינה, סיבים תזונתיים שמקורות מדגנים מלאים, קטניות ופירות, הגברת שתיית מים ופעילות גופנית סדירה.


כמות המזון וסדר הארוחות צריכה להקבע באופן אישי בכדי שתוכל ללוות את האדם או האישה המתמודדים עם סוכרת לאורך זמן, כך גם כמות הארוחות, התזמון שלהן, מתי להפסיק לאכול, מה לנשנש בין לבין הארוחות ועוד.


זכרו שהסוכרת מתנהגת באופן שונה אצל כל אחד ובהחלט יתכן מצב שבו שני אנשים יאכלו את אותה הארוחה בדיוק ויראו ערכי סוכר שונים לחלוטין.


ולכן, החשיבות האדירה של ההתאמה האישית של התזונה בכדי שתצליחו להתמיד בה ולראות תוצאות לאורך זמן!


שיהיה לכולנו קיץ רגוע ומאוזן.


לרכישת סדנת בישול דיגיטלית לסוכרת לחצו כאן.



401 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page