top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

איזון הסוכרת בעת מלחמה

עשרה טיפים שיעזרו לכם לשמור על ערכי הסוכר שלכם מאוזנים גם בזמנים הקשים.

הסוכרת לא עוצרת גם בעיתות מלחמה
הסוכרת לא עוצרת גם בעיתות מלחמה

"אין מחלוקת על כך שגורמי דחק החל מעלייה במשקל, מחלות וטראומה יכולים להוביל להתפרצות מחלת הסוכרת.

מקובל גם שדחק לסוגיו השונים, כולל דחק נפשי מהווה סיבה משמעותית לשיבוש באיזון של סוכרת קיימת. יחד עם זאת נותרה מחלוקת מדעית ומעשית לגבי תפקיד דחק נפשי בפריצת המחלה בכלל בחולה הפרטני בפרט" .


(פרופ' מיכה רפופורט מתוך המדריך לטיפול בסוכרת, המועצה הלאומית לסוכרת").


עבור כחצי מליון הסוכרתיים החיים בארץ, הסוכרת לא מפסיקה לתת את אותותיה גם בזמנים הקשים ואף מחריפה בימים אלו.

יחד עם כל הקושי והכאב שאנו חווים, אין לנו ברירה אלא להמשיך ולנהל את הסוכרת שלנו בכדי לשמור על בריאותינו האיתנה.


כמובן שיש לכולנו לגיטימציה לחוות תחושות קשות בימים נוראים אלו – להרגיש חוסר אונים, חוסר מוטיבציה בטיפול במחלה, כעס, פחד או פשוט לרצות שהכל יעלם ומותר לנו לחוש רגשות אלו ואפילו בעצמה.


אך למי שמרגיש שיש ביכולתו את הכוחות לנהל את הסוכרת שלו ורוצה לקבל השראה כיצד לעשות זאת, אלו ההמלצות שלי:


1. התארגנות עם מזונות מזינים ומגוונים שאינם מעלים את ערכי הסוכר בדם בהישג יד בינהם- ירקות, אגוזים, שקדים, טחינה, ממרחי אגוזים, דגים או דגים משומרים, עוף, הודו, טופו.


2. קטניות הינן הפחמימות האיכותיות ביותר והינן מכילות אחוזים גבוהים של סיבים תזונתיים וחלבון בהשוואה לפחמימות אחרות. ניתן למצוא קטניות בקופסאות ואקום או בקופסאות שימורים ותאריך התפוגה של מזונות אלו הינו ארוך.


אל תוורתו על אוכל מזין ובריא
אל תוורתו על אוכל מזין ובריא

3. קרקרים דלי פחמימה יכולים להוות נשנוש או ארוחת ביניים בשילוב של גבינה או ממרח אחר.


4. במידה ויש בנמצא לחמים דלי פחמימות או לחמים מדגנים מלאים כגון כוסמין, חיטה מלאה, שיפון, דגנים – הם יהיו עדיפים על לחמים, לחמניות ופיתות מקמח לבן.


5. שמירה על שגרת ארוחות מסודרת וצמצום נשנושים בין ארוחות. גם אם אתם יוצאים מהבית ליום שלם- התארגנו מראש על ארוחת בוקר מסודרת לפני שאתם יוצאים וצידה לדרך אפילו בצורה של כריך, פרי, אגוזים, שקדים או יוגורט.

6. המנעו משתיית משקאות מתוקים ודבקו במים וסודה בלבד.


7. המשיכו לנטר את ערכי הסוכר באופן קבוע באמצעות מד סוכר ידני או מד סוכר רציף. הסוד לאיזון טוב יותר של הסוכר טמון בניטור המוקפד והתאמת המזון, הפעילות הגופנית והטיפול התרופתי לערכי הסוכר המשתנים.


8. נסו להזיז את הגוף בפעילות במרחבים המוגנים. ישנם שיעורים רבים ובחינם שניתן למצוא באינטרנט. לפחות 30-60 דקות ביום ובשאיפה להגיע ל 150-300 דקות פעילות אירובית והתנגדות בשבוע.


פעילות גופנית בבית ובמרחבים המוגנים
פעילות גופנית בבית ובמרחבים המוגנים


9. שלבו פעילות המרגיעה אתכם ברמה היומית והכניסו אותה לשגרה. מדיטציה, יוגה, קריאת ספר, סריגה, ציור, משחק קלפים, תשבצים, סודוקו או צפיה בסרט או בסדרת טלוויזיה. בבוקר כשאתם קמים או כהרגעות וכהכנה לשינה רגועה יותר.


10. צמצמו שעות צפייה בחדשות ובמדיות החברתיות ככל הניתן בכדי לא להוסיף ללחץ ולסטרס הכללי שבו אתם שרויים ושאינו תורם לרמות הסוכר שלכם להיות מאוזנות יותר...


כמובן שמומלץ להצטייד בתרופות וציוד מתכלה, משקאות ממותקים או טבליות גלוקוז למקרה של היפוגליקמיות באנשים המטופלים תרופתית או באינסולין.


זכרו שאת הסוכרת עלינו לנהל בעצמנו בכל יום ביומו ופנו לעזרה במידה ואתם זקוקים לה- הרופא, הדיאטנית, אחיות סוכרת, טיפול רגשי או בני משפחה שיכולים לתמוך בכם ברגעים המאתגרים.


ושיהיו לנו ימים שקטים וטובים יותר


שלכם

בתיה


לקורס בישול דיגיטלי לסוכרת לחצו כאן והתחילו לבשל בריא וטעים עם סוכרת עוד היום!


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page