top of page
  • תמונת הסופר/תבתיה אלימלך

המדריך המלא לאכילה נכונה עם סוכרת ביום העצמאות 2023

האם ארוחה של בשר על האש וסלטים תגרום לערכי הסוכר שלכם להיות טובים יותר?


לפניכם 10 טיפים לתזונה נכונה ביום העצמאות עם סוכרת שיעזרו לכם להיות מאוזנים גם במהלך חג הבשרים.

מה לאכול בעל האש עם סוכרת
מה לאכול ב"על האש" עם סוכרת

סוף סוף חג שבו לאנשים המתמודדים עם סוכרת יש מה לאכול!

האם יום העצמאות הוא באמת החג המתאים ביותר לסוכרתיים מבחינת היצע המזון?


לעומת חגים כמו חנוכה, פורים ופסח שבהם היצע המזונות מתחיל בסופגניות עתירות בסוכר וקמח לבן ומסתיים עם מצות המקפיצות את הסוכר לגבהים, יום העצמאות טומן בחובו מגוון לא קטן של מזונות הדלים באופן יחסי בפחמימות אך לא פחות ערבים לחיך.


ואמנם למרות שיום העצמאות הינו הזדמנות חגיגה לאוהבי הבשר על האש שנראה תמים לכאורה, פעמים רבות מוצאים עצמם הסוכרתיים מופתעים מערכי סוכר גבוהים לאחר הארוחה.


מסתמן אם כך שגם ביום שבו אנו חושבים שניתן לאכול הכל "בלי הגבלה" ישנם כללים שכדאי לפעול על-פיהם בכדי לשמור על הסוכרת מאוזנת בימי השגרה בכלל וביום העצמאות בפרט.


1. זכרו כי המזונות שהשפעתם הינה הדומיננטית ביותר על ערכי הסוכר הינם מזונות המכילים פחמימות. אין זאת אומרת שלסוכרתיים אסור לצרוך כלל פחמימות כחלק מתפריט מאוזן. ויחד עם זאת יש להכיר את המזונות המכילים פחמימות ולדעת כיצד לשלב אותן בצורה נכונה בארוחה.

2. המנעו משתייה מתוקה לחלוטין- זו מעלה את ערכי הסוכר בדם ואינה תורמת לשובע כלל. גם לא מיצים טבעיים. העדיפו שתיית מים או סודה.

3. שימו לב לכמות ולסוג הפחמימות שאתם צורכים בארוחה- סלט המכיל בורגול או קינואה יהיה עדיף מפיתה מקמח לבן וסלט המבוסס על ירקות טריים יהיה עדיף על סלט קנוי המכיל סוכר מוסף תמיד.

4. נסו לשלב סלטים המבוססים על חצילים, ירקות צלויים, שעועוית ירוקה על חשבון חלק מהסלטים המכילים כמויות גדולות של תירס, תפוחי אדמה או פחמימות אחרות.

5. הפחיתו בצריכה של מזונות מועבדים ומוכנים מראש- בשר מעובד כגון קציצות, קבבים קפואים, סלטים מוכנים ונקניקים הינם דוגמאות למזונות המכילים כמויות גדולות של חומרים משמרים, מייצבים וכדומה שלהם השפעה שלילית על בריאותינו.

6. נסו לאכול מזון טרי או שמרכיביו ידועים לכם- הכינו לבדכם סלטים, כך תוכלו לצמצם משמעותית את כמות הנתרן ואף הפחמימות באותה המנה. לדוגמא טחינה גולמית מכילה כ 2 גרם פחמימה (לפני דילול במים) לעומת סלט טחינה קנוי המכיל כ 12 גרם פחמימה ל100 גרם! הבדל משמעותי. (נסו את המתכון שלי לחציל קלוי בטחינה בלחיצה כאן)

7. שימו לב למרינדות ומטבלים שונים המוספים לבשר או לרוטב של הסלט- לעיתים יכילו סוכר, דבש, סילאן ושאר מוצרים שעלולים להעלות את ערכי הסוכר בדם. העדיפו תיבול בתבלינים יבשים או בעשבי תיבול טריים, שמן זית, שום ולימון.

8. זכרו שגם כמות גדולה של חלבון שנאכלת בארוחה עלולה להשפיע על ערכי הסוכר במיוחד אצל סוכרתיים מסוג 1 וישנם כאלו שזקוקים לכיסוי אינסולין עבור ארוחה המכילה חלבון ושומן בלבד.

9. נסו לצמצם באכילת מזון שנצלה בטמפרטורות גבוהות במיוחד או שנשרף או נחרך. חומרים אלו, אם נצרכים בתדירות גבוהה, מצטברים ברקמות ואינם תורמים לבריאותנו בלשון המעטה.

10. נסו לשלב דגים או טופו בארוחה ובכלל בתזונה. אלו דלים בשומן ומומלצים כחלק מהתזונה הים תיכונית שהוגדרה על ידי משרד הבריאות בארץ ובעולם כתזונה המיטיבה ביותר לאריכות חיים ולבריאות איתנה.


לפניכם טבלה המפרטת את כמות הפחמימות בסלטים המוכנים:


חג שמח לכולם


420 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page